Fakturování se od letoška pro řadu firem zjednodušuje. Elektronické faktury totiž nově nemusejí být opatřeny elektronickým podpisem ani elektronickou značkou. Už ani není nutné je posílat pomocí speciálních systémů pro elektronickou výměnu dat.

Novela zákona o DPH, která začala platit od 1. ledna, tak zjednodušeně řečeno dala elektronickou fakturu na úroveň klasické faktury - třeba v tom, že nemusí mít podpis.

Elektronická faktura

Elektronická faktura musí mít stejné náležitosti jako ta písemná, tedy:

- označení, že jde o daňový doklad

- evidenční číslo dokladu

- jméno a adresu toho, kdo fakturu vydal (včetně IČ a DIČ)

- jméno (název firmy) a adresu toho, kdo fakturu přijal (včetně IČ)

- zmínku o zápisu podnikatele v živnostenském rejstříku

- datum vydání a datum splatnosti

- datum uskutečnění zdanitelného plnění

- položky faktury

- informaci o fakturované peněžní částce

- základ daně (nově již nemusí být v korunách)

- informaci o procentní výši DPH

- výši DPH v korunách

Podle firem, které Hospodářské noviny v posledních týdnech oslovily, to ročně ušetří i statisíce. "Ušetří nám to náklady na poštovné, papír a toner," říká finanční ředitelka skupiny Food and Service Group, kam spadají i obchody Paneria, Terezia Kupčíková. V Tescu zase vítají, že jim odpadne skenování faktur od dodavatelů.

PDF se nemusí tisknout

Řada firem totiž už dlouhou dobu posílá faktury e-mailem ve formátu PDF i bez elektronických značek a následně si je tiskne. Tato cesta dosud byla poněkud sporná - podle zákona se totiž nejednalo o elektronickou fakturu a někteří daňoví kontroloři je nemuseli jako doklad uznat. Novinkou je, že odpadá povinnost si tyto faktury tisknout. Firma ale musí zajistit, že i za několik let bude možné fakturu přečíst v běžně dostupných programech, což tedy v případě PDF problém nebude. Zákon také nestanovuje formát faktury, může tedy být v XML nebo i e-mailová příloha v podobě obrázku.

Firma také musí doložit tzv. auditní stopu čili prokázat, že k plnění v uvedené výši skutečně došlo. Zjednodušeně řečeno - pokud je faktura vystavena na dodání chladicího boxu do prodejny, takže tato chladnička opravdu existuje.

Podnikatelské rady a tipy

Praktické informace a návody týkající se změn 2013 a dalších novinek najdete na portálu pro malé a střední firmy ProByznys.info

Jak se dále firem dotkne změna zákona o dani z přidané hodnoty?

Změny s rokem 2013 se netýkají jen Česka. Jaké změny se dotknou podnikatelů na Slovensku?

Problém s "pédefkovými" fakturami bude, jen když budou podezřelé například vysokou částkou. "Pokud má firma fakturu za internet, která jí chodí každý měsíc zhruba ve stejné výši, nejspíš to kontrola přejde. Jiná situace je, pokud budete mít fakturu v PDF a nadměrný odpočet tři miliony korun a žádný další doklad k tomu," uvedl dříve pro HN šéf České daňové správy Jan Knížek. 

K zasílání elektronické faktury je potřeba souhlas odběratele. V ideálním případě už dopředu ve smlouvě. Za souhlas se považuje ale i zpracování a uhrazení faktury.

Daňová správa si od změn slibuje, že firmy a podnikatelé budou k účetním dokladům čím dál více využívat elektronickou cestu.

Od příštího roku pro plátce DPH elektronické přiznání

S tím souvisí i další novinka, která ale začne platit až od příštího roku, všichni plátci DPH budou muset podávat daňová přiznání elektronicky.

Podle údajů ČSÚ nepoužívá počítač při svém podnikání zhruba 250 tisíc podnikatelů. Právě proto se elektronické daňové přiznání nemá týkat těch plátců daně, kteří podnikají jako fyzická osoba a jejich roční obrat nepřesahuje šest milionů korun. Takových podnikatelů je v Česku podle odhadů ministerstva financí 300 tisíc.

Související