Zdaleka největší kupní sílu mají v Lichtenštejnsku, kde vychází téměř 57 tisíc eur na osobu (zhruba 1,4 milionu korun). S výrazným odstupem zhruba 15 tisíc eur je na druhém místě Norsko a těsně jej následuje Švýcarsko.

Vyplývá to ze studie výzkumné společnosti GfK o kupní síle ve 42 evropských zemích.

V první desítce evropských zemí disponují více než 19 tisíc eur (téměř půl milionu korun) na osobu. 

Česko si od nich drží velký odstup až ve druhé polovině žebříčku. Podle studie disponovali Češi v roce 2012 v průměru více než 7475 eur (téměř 190 tisíc korun) na osobu, to Česko řadí na 24. místo v celoevropském srovnání. 

O jednu příčku výš je i sousední Slovensko. 

Na druhou stranu proti Maďarsku, které má srovnatelný počet obyvatel, je na tom Česko výrazně lépe. Průměrný Maďar má k dispozici 4884 eur a může tak utratit jen zhruba dvě třetiny toho, co Čech. 

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

 Proti tomu ve srovnání s Rakušany vychází situace v tuzemsku bídně. Rakušané mají téměř třikrát větší kupní sílu než Češi, s průměrem na osobu více než 20 tisíc eur. 

Naopak na samém konci žebříčku je Moldávie, kde kupní síla odpovídá jen desetině evropského průměru. Ten vychází na necelých 13 tisíc eur. Jen o něco lépe než v Moldávii na tom jsou lidé v Kosovu a Bělorusku. 

V porovnání tuzemských krajů vychází na nejvyšší příčku Praha, která přesahuje průměr o 30 procent. Na druhém místě je pak Středočeský kraj, který vykazuje o deset procent lepší čísla, než je průměr.

Úroveň kupní síly ve studii GfK odpovídá čistým ročním příjmům v dané zemi přepočítané v průměru na osobu. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru