Jan Šedivý (59)

Vzdělání:
Vystudoval Elektrotechnickou fakultu na ČVUT v Praze.

Kariéra:
Po dokončení studií působil na ČVUT.
V letech 1992 až 2000 pracoval ve výzkumném centru společnosti IBM T. J. Watson Research Center v New Yorku.
Poté až do roku 2008 působil jako manažer pro výzkum a vývoj hlasových technologií v IBM v Praze.
V letech 2008 až 2010 byl šéfem vývojářů Googlu ve švýcarském Curychu.
V roce 2010 se vrátil na ČVUT jako manažer pro transfer technologií, přednáší mimo jiné vývoj internetových aplikací a vede seminář pro začínající podnikatele eClub.

Soukromí:
Je ženatý a má tři dcery.

Většina velkých nadnárodních firem funguje tak trochu jako McDonald's, kde je dopředu vše naplánováno a po zaměstnancích se požaduje, aby nepoužívali hlavu. Tvrdí to Jan Šedivý, který se na pražském ČVUT snaží přesvědčovat studenty, aby se nebáli pustit do vlastního byznysu.

Dlouhou dobu jste žil v zahraničí. Jak se s odstupem díváte na českou společnost?

Panuje tu obrovská konzervativnost. Když jdete do hospody, tak všichni všechno vědí, ale na veřejnosti pořád platí zásada "raději nic neříkat". Překonat tuto bariéru ve škole je strašně obtížné.

Jsou vaši studenti odlišní? Hlásí se aktivně při přednáškách?

Takoví jednotlivci se ve třídě vyskytnou, ale jsou zbytkem považováni za podivíny. Je to stále zanedbatelná menšina, když tak se radši na něco přijdou zeptat soukromě, po přednášce.

Čím to, že jsou čeští studenti tak pasivní?

To bych strašně rád věděl. Já se snažím, aby komunikovali, ale nedaří se to. Dnešní studenti mají poněkud jiný žebříček hodnot, nemají zájem vyniknout v práci. Pro studenty v Silicon Valley, je na prvním místě založení vlastní firmy s dobrým produktem. Čeští studenti mají jako prioritu vlastní zájmy, poté rodinu, pak práci, aby si vydělali peníze na zábavu, a poté je škola.

Dá se chybějící "drive" u mladých lidí nějak naučit?

Lze ho stimulovat pozitivními příklady. Pokud by v Česku vznikla firma, která se prodá za sto milionů dolarů, a vědělo by se, že jsou za ní kluci z ČVUT, tak by to ostatní inspirovalo. Teď vidí nadnárodní koncerny. Dostanou služební telefon a auto, dobrý plat a dají si na krk kravatu. Na oplátku, ale musí přestat používat hlavu, protože tyto velké firmy fungují tak trochu jako McDonald's, kde je dopředu naplánovaný každý pohyb ruky každého zaměstnance.

Zatím jste si přečetli 50 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru