V úterý dopoledne skýtal pohled do zasedací místnosti jednoho pražského hotelu nezvyklý obrázek.

U jednoho stolu zasedli Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, majitel Agrofertu Andrej Babiš a Miroslav Koberna z Potravinářské komory. 

A to přesto, že právě závěr roku patří tradičně k těm nejvíce napjatým mezi obchodníky, potravináři a dodavateli. Jejich setkání většinou doprovází vzájemné výtky a striktní tón.

"Výjimečně se shodujeme," komentoval setkání Juračka. Jindy úporní soupeři se spojili, aby vykročili proti nakupování potravin v zahraničí a zastali se českých výrobků.

Jeden z hlavní problémů je podle Koberny v tom, že stát nedostatečně propaguje domácí potraviny. Zatímco Česko podporuje národní či regionální značky potravin zhruba 250 miliony korun ročně, v Rakousku, které má i méně obyvatel, je to podstatně víc.

"V Rakousku jdou do propagace tamních potravinářských výrobků ročně až dvě miliardy korun ročně," upozornil Koberna. A to má podle něj i jasný vliv na chování a nákupy lidí. 

Jak obchodníci, tak i potravináři odmítají stále častější kritiku, že například v Německu jsou potraviny levnější a zároveň kvalitnější. 

"Podle údajů Eurostatu je nákupní košík v Česku o šest procent levnější než v Německu," uvedl Juračka. Skutečně levněji se dá nakoupit z okolních zemí jen v Polsku.

S tím souhlasí i Babiš, podle něhož různé místní dotace zemědělcům a potravinářům v ostatních zemích znemožňují cenovou konkurenceschopnost českých potravin.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Problém je podle něj také v různých netarifních opatřeních, kterými některé členské země EU chrání svůj trh před dovozem potravin. 

Proti tomu nákupy potravin zejména v německém příhraničí se těší stále větší oblibě. V některých obchodech tak už mají v Německu české prodavače, přijímají koruny a někde vydávají i nabídkové letáky v češtině. 

Podle odhadů poradenské společnosti Mag Consulting letos vyjelo do zahraničí na jednodenní nákupy asi 1,1 milionu Čechů, meziročně tedy asi o 11 procent víc. 

Kvůli údajně vysokým cenám potravin v Česku začaly nedávno VV pořádat dokonce nákupní zájezdy do ciziny. Strana také spustila kampaň Zastavme růst cen potravin.

Související

Komentáře ke článku