V úterý dopoledne skýtal pohled do zasedací místnosti jednoho pražského hotelu nezvyklý obrázek.

U jednoho stolu zasedli Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, majitel Agrofertu Andrej Babiš a Miroslav Koberna z Potravinářské komory. 

A to přesto, že právě závěr roku patří tradičně k těm nejvíce napjatým mezi obchodníky, potravináři a dodavateli. Jejich setkání většinou doprovází vzájemné výtky a striktní tón.

"Výjimečně se shodujeme," komentoval setkání Juračka. Jindy úporní soupeři se spojili, aby vykročili proti nakupování potravin v zahraničí a zastali se českých výrobků.

Jeden z hlavní problémů je podle Koberny v tom, že stát nedostatečně propaguje domácí potraviny. Zatímco Česko podporuje národní či regionální značky potravin zhruba 250 miliony korun ročně, v Rakousku, které má i méně obyvatel, je to podstatně víc.

"V Rakousku jdou do propagace tamních potravinářských výrobků ročně až dvě miliardy korun ročně," upozornil Koberna. A to má podle něj i jasný vliv na chování a nákupy lidí. 

Jak obchodníci, tak i potravináři odmítají stále častější kritiku, že například v Německu jsou potraviny levnější a zároveň kvalitnější. 

"Podle údajů Eurostatu je nákupní košík v Česku o šest procent levnější než v Německu," uvedl Juračka. Skutečně levněji se dá nakoupit z okolních zemí jen v Polsku.

S tím souhlasí i Babiš, podle něhož různé místní dotace zemědělcům a potravinářům v ostatních zemích znemožňují cenovou konkurenceschopnost českých potravin.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Problém je podle něj také v různých netarifních opatřeních, kterými některé členské země EU chrání svůj trh před dovozem potravin. 

Proti tomu nákupy potravin zejména v německém příhraničí se těší stále větší oblibě. V některých obchodech tak už mají v Německu české prodavače, přijímají koruny a někde vydávají i nabídkové letáky v češtině. 

Podle odhadů poradenské společnosti Mag Consulting letos vyjelo do zahraničí na jednodenní nákupy asi 1,1 milionu Čechů, meziročně tedy asi o 11 procent víc. 

Kvůli údajně vysokým cenám potravin v Česku začaly nedávno VV pořádat dokonce nákupní zájezdy do ciziny. Strana také spustila kampaň Zastavme růst cen potravin.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru