Vymalovat pokoj nebo postavit chatu. Najít firmu a přesnou cenovou nabídku nabízí řada poptávkových webů na českém internetu. Stačí si zadat, o co máte zájem, a brzy přijdou cenové nabídky až od desítek firem.

Nejsilnější a zároveň největší konkurenti jsou ePoptávka.cz a AAAPoptávka. Zatímco druhá společnost se v říjnu spojila s mediální skupinou Mafra, o ePoptávce se proslýchalo, že s ní jedná o akvizici Seznam.cz.

Jak nakonec jednání dopadla, říká v rozhovoru majitel společnosti B2M, která web provozuje, Petr Valeš a ředitel firmy Otto Kočí. 

Nedáno proběhla médii informace, že údajně jednáte se Seznamem o spojení. Můžete to potvrdit a je už nějaký výsledek těchto jednání?

Petr Valeš: Je to tak. To jednání pro nás bylo velmi zajímavé, je to někdo, koho do jisté míry následujeme, kdo nás inspiruje. O to větší pro nás byla satisfakce, že nás Seznam kontaktoval a vidí nás jako někoho, s kým by chtěli pracovat. Jednali jsme společně asi od května.

A výsledek?

Valeš: Nakonec jsme se nedohodli. Závěr jednání ale není ani tak otázkou finanční, jako spíš jde o jiné představy dalšího směřování společnosti a cíle.

Co to znamená?

Valeš: Příští rok se chceme víc zaměřit na produktovou podobu a máme poměrně velké cíle ohledně růstu naší firmy.

Proč přesně jste se nakonec tedy nedohodli? 

Otto Kočí: Myslím si, že to bylo proto, že Seznamu ePoptávka nezapadala úplně do produktového portfolia. Oni jsou technologicky-mediální firma. EPoptávka je jiného charakteru, je to spíš služba. Byť Seznam deklaroval, že se o tento trh zajímá, chce tu investovat a dávalo by to pro ně logiku zejména z pohledu získávání zákazníků z malých a středních firem, tak přesto, jak se zpřesňovalo, co by se dalo společně dělat, nakonec Seznam zjistil, že chce jít jinou cestou. A že to nenaplňuje jeho představu, jak hlavní produkty typu Firmy.cz dál rozvíjet.

Valeš: Není to ani tak, že by jedna strana nechtěla druhou, ale jak jsme šli hlouběji do jednání, jak by ta integrace mohla vypadat, tak jsme došli k takovémuto závěru.

Nedávno došlo k akvizici vašeho hlavního konkurenta AAA Poptávka s Mafrou. Tušili jste to? Jednala Mafra případně i s vámi? Do jaké míry vás to nutí hledat také spojení s nějakým velkým silným hráčem?

Kočí: Tušili jsme, že se něco stane, ale nevěděli jsme co. Ale ani to není něco, co bychom potřebovali vědět.

Valeš: Lišíme se hodně v zaměření. Zatímco my se víc zaměřujeme na firemní segment, tak AAAPoptávka se cílí víc na spotřebitele. A to je jedno z hlavních rozlišení. Nicméně dlouhodobě to cítíme jako posilující faktor na jejich straně. Zároveň to ukazuje, že tento trh začíná být zajímavý i pro velké společnosti. Ale nemyslím si, že by nás to nějak ohrozilo v našich plánech. Na internetu jde spíš o kreativitu a invenci než o velká média. Ale samozřejmě klidu nám to nepřidá, je to náš jediný hlavní konkurent. Vidím v tom pozitivní to, že se trh trochu rozčeřil a cítíme nutnost inovovat. Nakopává nás to.

Hledáte, nebo jednáte s někým dalším, jako byl nyní Seznam?

My jsme nikdy nikoho nehledali, vždycky kontaktoval někdo nás. Všichni významní hráči na trhu už nás oslovili. Ale pokud v budoucnosti někdo další přijde, nemám problém s ním jednat. Nyní ale nic takového neprobíhá.

Působíte také na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. V čem se tamní poptávkové trhy liší?

Kočí: Nejdůležitější je pro nás Slovensko. Je to i díky jazykové blízkosti a podnikatelské mentalitě, naším typickým klientem je živnostník ze stavebnictví nebo malá firma. Na Slovensku je přitom vnímání naší značky ještě o něco lepší než tady. Další trhy, kde jsme, tedy Polsko a Maďarsko, už pro nás nejsou z dlouhodobého pohledu tak zajímavé.

Chcete se z nich tedy stáhnout?

Valeš: Ne, to nechceme. Ale vnímáme, že nyní nemáme potenciál na to, abychom tam rozjeli byznys víc, aby to bylo podobně silné jako tady. Je to daleko, je tam jiná mentalita a my máme správu všech poboček odsud z Prahy. Ty trhy jsou tak rozdílné, už jen vnímání poptávkového trhu je tam jiné a v začátcích. Pokoušeli jsme se například chytit i na Ukrajině, ale tam jsme neuspěli.

Zavádíte nově službu porovnávání cen některých služeb. Proč? Takových srovnávačů už je plno. 

Valeš: Ano, vstupujeme na trh srovnávačů běžných služeb. U nás je to ale trochu jiné. Jako první jdeme cíleně na trh firemního segmentu. Všichni to dělají převážně pro domácnosti a firmy představují jen malou část. U nás je to z 90 procent zaměřené na firmy a pasujeme to na naši ověřenou metodiku srovnávání.

Klasický srovnávač pracuje tak, že se podíváte na web, vyplníte formulář a rovnou vám vyjedou výsledky. U nás vyplníte formulář, náš operátor se s vámi spojí, dovyplní nějaké další informace a sestaví nabídku přesně na míru dané firmě, pak pošle nabídku na e-mail. Je to sice o něco zdlouhavější, ale hlavně u firem je potřeba specifikovat více informací, aby ta nabídka byla skutečně na míru. Spustili jsme to před měsícem a zatím to vypadá dobře, generují se tam stovky poptávek měsíčně.

Srovnávačů je celá řada, nabízejí různé dodavatele i ceny. Lidi to většinou jen mate. Není toho už na trhu příliš?

Valeš: To je pravda, je jich hrozně moc. To byl důvod, proč jsme to chtěli udělat trochu jinak. Neznám žádný srovnávač, který by byl primárně zaměřený na firmy. Z čísel, která máme, se ukazuje, že firmy takové porovnávání a přechod ke konkurenci zatím moc neobjevily, takže v tom vidíme náš plán pro příští rok.

Jaké jsou vaše výsledky za letošní rok? 

Valeš: Měsíčně se u nás protočí 3 až 4 miliardy v poptávkách, to se týká obsahu, jde asi o deset tisíc poptávek. Ten trh a potenciál je skutečně velký. Epoptávka přitom vyrostla za posledních 11 měsíců meziročně o 40 procent. K našim výsledkům, žijeme z dodavatelských poplatků. Platí ti, kteří chtějí nabízet své služby. Z těchto poplatků budeme mít za letošní rok inkasováno zhruba sto milionů korun. Je to hlavně díky tomu, že jsme zlepšili prodejní mechanismy a nabízíme garance pro zákazníka, že zajistíme zakázku.

Jaký čekáte vývoj v příštím roce?

Valeš: Příští rok bude velmi těžké chtít méně, než co jsme dokázali letos. Chceme růst, takový trend držet a věříme, že to dokážeme. Přitom to není snadné, potřebu poptat máte třeba jednou až třikrát ročně. Bude to hodně i o spouštění dalších služeb. 

Kočí: Už pro to děláme nějaké věci. Chceme se víc zaměřit na veřejnou správu, na veřejné zakázky v malém rozsahu. Už nyní máme na poptávkové straně téměř všechna ministerstva, která poptávají nějaké provozní věci. Je to mozaika z více částí, nesázíme jen na jednu kartu. Ale pořád chceme být primárně tím, kdo poskytuje českým firmám nějakou službu. U veřejné sféry je i zajímavější pro firmy to, že je zde větší jistota placení za provedenou práci.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru