Majitelé více nemovitostí budou mít v lednu při vyplňování daně z nemovitosti méně papírování než dosud. Nově totiž budou podávat pouze jedno daňové přiznání za všechny své nemovitosti, které se nachází na území jednoho kraje. Taktéž úhradu daně provedou za všechny nemovitosti v kraji jedinou platbou.

Ke zjednodušení dochází v souvislosti s reformou daňové správy. Od ledna se totiž 199 finančních úřadů přemění na 14 krajských finančních úřadů, ze současných "berňáků" se stanou územní pracoviště.

 

Dosud majitel nemovitosti mohl platit společnou daň za nemovitosti, ale jen za ty, které spadaly k působnosti jednoho finančního úřadu. Tím, že se ze 199 stane 14 úřadů, se oblast působnosti zvětšuje z de facto každého většího města na celý kraj.

 

Ve fotogalerii najdete příklady, jak se bude v roce 2013 platit daň z nemovitosti

Sloučení finančních úřadů do větších má vést k tomu, že na nich vzniknou týmy, které se budou moct zabývat jen konkrétními věcmi, například bojem s podvody kolem daně z přidané hodnoty.

"Někteří mí kolegové na malých finančních úřadech mě za to nebudou mít rádi, ale úřad kolem dvacet lidí se v dnešních podmínkách přežil," řekl nedávno v debatě Hospodářských novin Leadders Talk generální ředifel Generálního finančního ředitelství Jan Knížek s tím, že pracovníci takového úřadu se vyznačují "renesančními schopnostmi". Každý musí umět všechno, protože když úředník onemocní nebo má dovolenou, někdo ho musí zastoupit.

Sloučením úřadů se zvětší jejich působnost, speciální týmy tak budou moci kontrolovat na celém území kraje.