Na pražském Letišti Václava Havla v pátek poprvé přistál Boeing 787 Dreamliner, podle výrobce nejmodernější dopravní letadlo světa.

Stroj polských aerolinií LOT bude v Praze v prosinci a lednu k vidění ještě desetkrát. Letoun na pražské letiště dosedl s téměř půlhodinovým zpožděním asi v 9:15. Po nástupu cestujících se vrátil zpět do Varšavy.

Páteční let byl vůbec prvním letem tohoto typu letadla po Evropě. Aerolinky jím zahájily cyklus evropských letů, v rámci kterého tato letadla navštíví kromě Prahy ještě Vídeň, Mnichov, Frankfurt, Hannover, Kyjev, Budapešť a Brusel. Do budoucna by ale Dreamlinery měly létat na dlouhé vzdálenosti.

"Jako letiště jsme technicky připraveni. Tento Boeing je rozměrů menších než ta největší dopravní letadla, která tady přistávají, jako je například Boeing 777 - 300, jsme plně certifikováni i pro přistání Airbusu 380," uvedl Stanislav Zeman, ředitel obchodu a marketingu letiště.

Společnost LOT koupila osm Dreamlinerů. Pět letadel zaujme do března svá místa na pravidelných linkách, kde nahradí starší stroje Boeing 767. Další tři stroje posílí polskou leteckou flotilu v průběhu let 2014 a 2015.

 

Do Prahy bude tento typ létat denně do 22. prosince. Poté Dreamliner přiletí 28. prosince, 2., 11., 12. a 14. ledna. Vostrém provozu budou Dreamlinery létat například do New Yorku, Toronta, Chicaga a Pekingu. První zaoceánský let se uskuteční 16. ledna na lince Varšava - Chicago.

LOT mezi Prahou a Varšavou nyní využívá brazilská letadla Embraer řady 170 pro zhruba 70 cestujících. Společnost v průměru přepraví přibližně polovinu cestujících, kteří mezi městy létají, což měsíčně odpovídá 7000 cestujících, uvedlo české zastoupení polského dopravce.

Kromě polských aerolinií mezi oběma městy pravidelně létá tuzemský národní dopravce ČSA. Z tuzemských aerolinek má Dreamliner objednaný společnost Travel Service, která by první letoun měla dostat příští rok.

Boeing 787 se od dřívějších modelů liší především tím, že tradiční kovové materiály jsou v konstrukci do značné míry nahrazeny uhlíkovými vlákny. Je prvním ze strojů střední velikosti, který je schopen létat na velké vzdálenosti, dolet má až 15.200 kilometrů. Délka trupu je 57 metrů, rozpětí křídel 60 metrů. Na palubu se vejde až 330 pasažérů.

Podle původních předpokladů Boeingu měly stroje po světě létat už od roku 2008, jejich dodávky aerolinkám se ale zpožďovaly. Nyní jsou tak na nebi stále vzácností, v provozu jsou zhruba tři desítky Dreamlinerů, na evropských linkách dosud žádný.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru