Na rozdíl od reklamy tvoří product placement u velkých televizích zatím jen sotva 5 procent tržeb. Tato suma by se časem mohla zvýšit zhruba trojnásobně, říká v rozhovoru pro HN Štěpán Wolde, ředitel TV Óčko a jednatel agentury Media One zaměřené na product placement.

Co se více jak dva roky po jeho legalizaci děje kolem tzv. product placementu?

Trh už je standardizovaný, už nedochází k žádným kiksům jako na začátku. Současně opadlo nadšení televizí i klientů z nové formy reklamy. Televize se těšily na spousty nových peněz, ale tímto prvotním nadšením rychle narazily. V televizi není jednoduché efektivní product placement zrealizovat. V tuto chvíli už se s tímto druhem reklamy ale normálně obchoduje.

Jak se odvozují ceny pro product placement?

Klíčovým vodítkem je stejně jako u reklamy, kolik daný pořad vidí lidí. Klient si kupuje zásah lidí před televizí a do ceny se promítá také náročnost realizace této produkce.

Kde se tedy v televizi objevuje nejčastěji product placement?

Žebříček formátů pro různá product placementová řešení určuje čas. Třeba u dlouhodobějších a větších formátů, jako jsou televizní filmy a velké televizní seriály, je problematické, že se firmy zdráhají zaplatit za umístění produktu a čekat třeba další rok, než jej uvidí na obrazovce.

Na prvním místě jsou tedy různé magazíny, jako jsou Rady ptáka loskutáka, Jak se staví sen, různé pořady o vaření. Ty se pro televizi natáčejí se dvou až tříměsíčním předstihem a jsou to věci, které umožňují velmi jednoduché řešení pro umístění produktů.

Info

9 miliard korun  - činí aktuální celková hodnota televizní reklamy

500 milionů korun - je odhadovaná hodnota trhu product placementu *

* zdroj Štěpán Wolde - šéf TV Óčko

Jsou tam záběry na kuchyně, jednoduché produkty. Není tam potřeba vymýšlet speciální úpravu. Magazíny jsou tím pádem levnější na produkci než ten zbytek, produkt do toho konceptu jednodušše zapadá. Nikdo se nezaráží nad tím, že potřebujete vařit na něčem a z nějakých surovin.

Product placement

1.6. 2010

– došlo k legalizaci tohoto typu reklamy v rámci zákona o audiovizuálních mediálních službách. Předmětem prezentace nesmí být cigarety nebo jiné tabákové výrobky a léčivé přípravky a postupy dostupné pouze na lékařský předpis.

- je vyloučeno přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služby za účelem jejich propagace. Produkt nebo služba nesmějí být v pořadech nepatřičně zdůrazňovány a měly by být adekvátně zasazeny do kontextu.

pořady, které obsahují Product Placement, zřetelně označeny na začátku a na konci jako pořady obsahující umístění produktu, aby diváci nemohli být žádným způsobem uvedeni v omyl o povaze těchto pořadů

Dobrými, ale náročnějšími formáty jsou zábavní pořady. Na dalším místě je dramatická tvorba, ale ta rychlá, kam spadají české „soap opery“ typu Ulice či Růžová zahrada. Na posledním místě jsou dražší a větší seriály a televizní filmy.

Jak jsou třeba magazíny pro televize finančně výhodné?

Dám příklad. Řada televizí Vám jako producentovi odsouhlasí, že si u nich můžete udělat pořad s product placementem, ale musíte si ho z toho product placementu celý zaplatit. Vy tedy předem víte, že třeba pět dílů pořadu Prostřeno nebo jiného magazínu bude na nákladech stát 750 tisíc a vy tyto náklady musíte pokrýt a vysílat ho. Klientům přitom nabízíte a prodáváte něco, o čem on v tu chvíli ještě neví, jakou to bude mít podobu.

Zvedají se částky, které firmy vydávají na product placement?

To určitě roste. Dělal jsem si takovou soukromou analýzu, z níž vyplynulo, že celý trh product placementu je někde kolem 500 milionů korun. Myslím si, že klienti ale ještě nemají zvláštní „škatulky“ přímo na product placement. Nárůsty výdajů se podle mě pohybují i ve dvouciferných číslech.


Jaké televize jsou pro klienty lákavé?

Vzhledem k úhrnu diváků to jsou určitě stále ty hlavní celoplošné stanice.

Je u nás další prostor pro televizní product placement?

Zejména nové televize, kterou je i Óčko, jsou připravené jít klientům hodně na ruku. Jsou připravený formáty, které jsou v rámci zákona, ale jdou klientům hodně vstříc.

 

My můžeme na rozdíl od velkých televizí experimentovat, protože když jim spadne rating, nejde o tak velké číslo jako u velkých televizí. I programy jako Superstar nebo Big Brother vznikaly u menších televizí. Teprve, když se dany formát chytne a „vyroste“, chytnou se ho větší televize. Product placementu teď mohou pomoct právě malé televize.

Kolik podle vás bude v budoucna v případě Óčka zisk z product placementu?

Dokážu si představit výrazně větší procento na celkových tržbách, než je to nyní. Třeba až kolem 15 procent, ale počítám do toho ještě další nová marketingová řešení. U velkých televizí je tento podíl zatím někde kolem pěti procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru