Společnost ČD Cargo v příštím roce prodá 87 nadbytečných lokomotiv, nechá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců.

Počítá s tím plán restrukturalizačních opatření na příští rok, který má ČTK v dispozici.

Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři.

Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb.

ČD Cargo

- Základní kapitál: 8,494 miliardy korun

- Počet zaměstnanců: zhruba 9500 lidí

- Počátkem letošního října se předsedou představenstva ČD Cargo stal šéf Českých drah Petr Žaluda. Představenstvo firmy opustil jeho dosavadní předseda Gustav Slamečka

- V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo

Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce.

Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30.000 vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.

"Návrh (na propuštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky," připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May.

Odboráři v propouštění spásu nevidí

Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v Cargu možná i bez ztráty objemu tržeb.

Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 milionů korun v roce 2013.

Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí.

Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly hrozí, že firma propuštěním téměř 2,5 tisíce lidí přijde o miliardu korun na tržbách.

Takovýto způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce.

Hledání mzdových úspor je sice nezbytné, připustil šéf podnikového výboru OSŽ na Cargu s tím, že propustit je možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby firmy.

Kromě propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů korun na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců.

Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které v Česku nesmějí být provozovány a které firma nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů korun.

Dobeš: ČD Cargu hrozí insolvence

ČD Cargo se v letošním roce potýká s hospodářskými problémy způsobenými propadem tržeb.

Za nepříznivou situací dopravce, který pro letošní rok oficiálně uvedl odhadovanou provozní ztrátu ve výši 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek, kterou má Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat.

Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu.

Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

Loni výnosy firmy z nákladní dopravy meziročně vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun.

Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů Kč.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru