Denně opouští brány rafinerie v německém Ingolstadtu 40 až 50 kamionů s benzinem a naftou a míří do Česka. Palivo končí u českých pump - a prodává se za bezkonkurenčně nízké ceny.
Ceny v ingolstadtské rafinerii přitom nejsou nižší než Česku a doprava paliva po Německu je dražší než distribuce po Česku.
Petrolejáři mluví o novém rozsáhlém zdroji nezdaněných paliv pro tuzemský pumpařský trh. Možný daňový únik v řádech stamilionů korun už společně vyšetřují berní úřad, policie a celníci.
"Tyto informace máme také, situaci už řešíme společně s policií a celní správou," uvedl šéf Generálního finančního ředitelství Jan Knížek. Podrobnosti ale odmítl sdělit s odkazem na probíhající vyšetřování.
Rafinerie v Ingolstadtu je vzdálena necelých 200 kilometrů od Rozvadova a loni ukončila provoz. Majitel - ve Švýcarsku registrovaná společnost Petroplus - ji letos prodal koncernu Gunvor, ovládanému zčásti ruským kapitálem.
Gunvor rafinerii znovu otevřel a ta se okamžitě stala zdrojem pro dovoz paliv českých distributorů. Ti řádně nakoupí, zaplatí i spotřební daň, ale v řetězci dalších českých překupníků jeden z nich po prodeji paliva další firmě záměrně zkrachuje a nezaplatí státu DPH. Stát přichází na jediném litru o 4 až 6 korun.
Než dělat práci špatně, tak raději vůbec, říká odcházející ředitel Čepra - čtěte ZDE
Ceny benzinu se liší až o pět korun. Takové rozdíly nepamatujeme, tvrdí pumpaři - čtěte ZDE
Boj proti daňovým únikům v praxi: Malé pumpy mohou skončit, benzin podraží - čtěte ZDE
Stejným principem, podle berních úředníků i policie okrádají podvodné firmy stát při dovozech ze skladů v Berlíně nebo slovinském Mariboru.
Z Ingolstadtu se však dostává do Česka nejvíc paliv - informace lidí z petrolejářské branže uvádí 50 až 60 milionů litrů měsíčně. To je přes 20 procent celkové měsíční spotřeby benzinu v Česku.
O tom, proč stát stále nestačí na daňové úniky, čtěte v rubrice Téma dne ve čtvrtečním vydání Hospodářských novin