O České aerolinie mají zájem Qatar Airways a Korean Air. Po jednání vlády to řekl premiér Petr Nečas. O prodeji ČSA by vláda mohla rozhodnout v dubnu nebo květnu příštího roku.

Český Aeroholding, který je mateřskou společností ČSA, začátkem listopadu rozeslal výzvu padesátce největších leteckých společností, aby se do konce měsíce vyjádřily, zda se budou o českého národního dopravce ucházet.

"Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Zopakoval, že vládě při privatizaci národního dopravce šlo o vstup strategického partnera z oboru, nikoliv o prodej ČSA finančnímu investorovi.

K prodeji stát nabídl až 96 procent akcií ČSA, pouze ale pro evropské dopravce. Ostatní aerolinky mohou koupit jen necelou polovinu akcií, aby bylo zaručeno, že ČSA zůstanou národním dopravcem. 

Korean Air patří mezi kandidáty, o kterých se již dříve v médiích spekulovalo jako o možném zájemci. Navázání na Koreu nyní ještě může dokládat fakt, že v úterý ČSA zveřejnily nové spojení do korejského Soulu. Létat tam budou od června.

Privatizovat ČSA půjde těžko, všichni prodávají, tvrdí šéf Českého aeroholdingu - čtěte ZDE

Další podrobnosti k nabídce, například jak velký balík akcií bude chtít případný zájemce o ČSA koupit a za jakou cenu, nebyly obsahem první fáze hledání strategického partnera pro ČSA, uvedla mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Nyní by mělo následovat klasické výběrové řízení. 

Dosud se v médiích spekulovalo o zájmu společností Korean Air, Air France, Turkish Airlines a Etihad Airways z Abú Zabí.  

Součástí snahy o privatizaci ČSA bude podle Kalouska vyřešení sporů se společností Travel Service, která si opakovaně stěžovala na nerovné podmínky na českém trhu. Travel Service na základě dohody stáhne žaloby za zhruba 2,5 miliardy korun.

Na oplátku od léta příštího roku přestane dceřiná společnost státního Českého Aeroholdingu, Holidays Czech Airlines, která je největším konkurentem Travel Servisu v Česku, provozovat charterové lety.

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.