Na brněnském výstavišti by do budoucna nemusely být jen odborné veletrhy pro odborníky, na kterých si vedení BVV dosud zakládalo. Mohlo by tu být i více akcí pro širší veřejnost.

Generální ředitel BVV Jiří Kuliš v rozhovoru pro IHNED.cz říká, že výstaviště chce oživit například obnoveným technologickým veletrhem Invex – obdobou akce pro počítačové nadšence, která zanikla v roce 2008.

BVV z něj chce udělat formu technologického festivalu pro mladé, které sem pozvou a nabídnout jim i prostor k ubytování. V Brně by měl být v brzké době také zábavní festival pro Brňáky a další kuriozity.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Jak byste zhodnotil letošní rok na brněnském výstavišti?

Rok 2012 byl pro BVV asi takový, jako byl všude v Evropě. Veletržní průmysl očekával oživení, které se nekonalo celoplošně, protože nedošlo ani k celoplošnému oživení ekonomiky.

Některé obory se chovají lépe a s tím se chovají lépe i některé veletrhy – například strojírenský nebo veletrh Techagro. Špatně se daří stavebnictví, což je cítit i na veletrhu. Stejné trendy jsou podobné i v Německu či ve Francii.

Veletrh je barometrem ekonomiky.

Jaké sektory jsou nejvýkonnější?

Strojírenství na tom není špatně, obraty některých vystavovatelů rostly o 25 %, což se ukázalo i na strojírenském veletrhu, který byl letos jeden z nejúspěšnějších ročníků, po stránce tuzemské i zahraničí účasti.

Byla tam obrovská účast Indie, Ruska a Německa. To byla jedna z nejvýznamnějších společenských událostí roku v byznysu.

V minulosti jste část veletrhů zaměřili více na odborníky, klasická veřejnost nemohla na veletrh přjijít (viz. Styl a Kabo). Jak tento krok nyní hodnotíte?

Kdybychom nechali přístup veřejnosti, tak by ten veletrh možná neexistoval. Když tam máte vzorky zboží pro velkoobchod, vystavovatelé nechtějí, aby široká veřejnost, které zboží nakupuje v maloobchodu, znala velkoobchodní cenu.

Veletrh Opta je stejným případem, kde se setkává velkoobchod s maloobchodem. 

Novinkou pro příští rok je dopravní veletrh Eurotrans, jak bude vypadat?

Doprava je obrovské téma a je to obor důležitý pro budoucnost. Pospojovali jsme všechna témata a obory, které byly rozházené po jiných veletrzích.

Silniční, železniční (nákladní i osobní), městskou dopravu i satelity jsme pospojovali do jednoho. Ten potenciál je tam obrovský, ve střední Evropě nemá chystaný veletrh svou komplexností obdoby.

Očekávám, že veletrh se dá vykřesat do podoby současného strojírenského veletrhu. 

Máte už odhady účasti na veletrhu?

Průměrný rozsah veletrhů v Evropě je asi 10 tisíc m2, my očekáváme 15 až 20 tisíc m2. První potvrzení účasti přišlo z Ruska a Číny. Ruské železnice byly mezi prvními.

Polsko je také silný výrobce v oblasti železnic. Dopravní infrastruktura je silný obor. 

Platí stále to,že většina vystavovatelů je z řad malých a středních firem?

Ano, na veletrzích stále vystavuje 80 % malých středních firem. Malé a střední firmy zanikají a vznikají, takže účast je stabilní. My jsme nyní obnovili spolupráci s Asociací malých a středních podniků.

V Evropě je přitom ještě další potenciál v podobě 250 tisíců malých a středních firem, které se zatím veletrhů bály.

Obrovský rozdíl je navíc mezi malým a středním podnikem v Česku a v Německu.  V Německu mají střední firmy rozpočet na veletržní účasti během dvou let až 350 tisíc euro, což je možná roční obrat české firmy.

Kdežto průměrná útrata takových firem v Česku je mezi 200 a 500 tisíci korun. Ale účast se dá pořídit i za 50 tisíc.

Jsou technologie oblastí, kde by se vyplatilo uvažovat o nových veletrzích?

Ano, uvažujeme o obnově Invexu v nové podobě. Podobě ne veletrhu, protože Microsoft, Apple a další už klasický veletrh nechtějí. Největší technologický veletrh v Číně je on-line-gaming, kam jezdí sto tisíc lidí, kteří spolu hrají přes internet, aby se poznali.

Obnova Invexu by byla hezká, kdyby se podobným způsobem podařilo pospojovat témata, která zajímají mladé lidi a udělal by se z toho spíše festival. Aby se lidé potkali, zahráli by si hry.

Chystáte se tedy více zaměřit na širokou veřejnost?

Aktuálně máme poptávku na akci pro čtyři tisíce zaměstnanců z celé střední Evropy jedné rakouské banky. Jsou u nás kongresy politických stran VystecFEST, kde spojíme různé aktivity: Den bezpečnosti – tedy armády, hasičů policie, integrovaného záchranného systému.

Budou tu i vinaři, pivaři i food festival. Přijede skupina Katapult, ohňostrojová show. Pozveme také kolotočáře, kteří se právě sjedou do Česka z celé Evropy.

Jak si na sebe taková akce vydělá?

Zpoplatníme částečně vstupné a atrakce také musím zpoplatnit. Zavedeme asi nějakou zvláštní veletržní a neinflační měnu. Obchodní model bude úplně jiný než u veletrhů. Uvažovali jsme i o obdobě Oktoberfestu, jenže pivovary se nebyly schopny domluvit. 

Co pražská konkurence? Může vám přetáhnout odborné veletrhy?

Nemají k tomu potřebné technické parametry, takže se toho neobáváme. Praha je podle nás více kongresové město, zatímco Brno je veletržní.