Stát se chystá investovat stovky milionů korun do nadzvedávání mostů, které protínají spodní tok Vltavy v úseku od pražské Troji do Mělníka.

Projekt, který byl vzhledem k úsporným opatřením před dvěma lety odložen, má za cíl umožnit v tomto úseku proplutí velkých osobních i nákladních lodí.

"Příprava staveb nadále probíhá. Realizace se odsunuje. V současnosti lze pouze odhadovat, že k realizaci by mohlo dojít po roce 2014 za přispění fondů EU v novém programovém období," sdělil pro IHNED.cz Jan Skalický, který je v současnosti pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR).

Podle původních odhadů z roku 2010 by celá akce měla vyjít na zhruba 400 milionů korun.

Zvedání mostů Vltava

Plavební kanál Trója - Podbaba:

Most bývalé polní dráhy - Ústřední čistírna odpadních vod

Silniční most na místní komunikaci – Ústřední čistírna odpadních vod

Silniční most v ulici Za Elektrárnou

 

Plavební kanál Vraňany – Hořín:

Silniční most na silnici III/24635 - Vrbno

Silniční most na místní komunikaci – Lužec nad Vltavou

Železniční most v ev. km 2,622 - Lužec nad Vltavou

Silniční most na silnici III/24635 - Lužec nad Vltavou

Silniční most na místní komunikaci - Vraňany

 

Zvláštní projekt:

Zdymadlo Hořín v rámci úpravy mostů na kanále Vraňany - Hořín

Na konci úseku u Mělníka je ale přes sto let staré a plně funkční secesní Zdymadlo Hořín, které má výšku mostovky přesahující jen mírně 2 metry. Podjezdová výška mostů má přitom být na úrovni 7 metrů.

V referenčním listu projektu se ale tyto plavební komory vůbec neřeší.

ŘVC ČR pro IHNED.cz potvrdilo, že se počítá i s nadzvedáváním těchto komor. Vypracovává se na ně ale zvláštní projekt.

"Jelikož jsou technickou památkou, je řešení trochu složitější, ale ne nemožné. Naším cílem je zachovat charakter a historickou hodnotu této technické památky," potvrdil Skalický.

Zdymadlo Hořín

- je součástí laterálního plavebního kanálu Mělník – Vraňany, ve směru toku Vltavy následuje po zdymadlu Miřejovice, překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu.

Překonávaný spád je 8,5 m; zdymadlo je tak nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha - Mělník. Dílo projektoval František Sander. Zdymadlo je technická památka.
 
Zdymadlo bylo uvedeno do provozu v roce 1905. Sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Rozměry komor jsou 137 × 20 metrů a 73 × 11 metrů.

Plnění i vyprazdňování komor vodou probíhá pomocí obtokových kanálů podél celé jejich délky. Část původního technického vybavení zdymadla je vystavena vedle plavebních komor.

V současnosti jsou ovládací mechanismy hydraulické a počítačově řízené.

Zdroj: Wikipedia.org

Boj s památkáři

Jelikož Zdymadlo Hořín je technickou památkou, vše se musí konzultovat s památkovou péčí. Té mělnické přišla na stůl žádost o provedení záměru už v polovině loňského roku. V ní byly obsaženy tři hrubé varianty technického řešení.

"Tuto žádost jsme zpracovávali my a ve správním řízení ji přeposlali na Národní památkový ústav. Ten nevydal kladný posudek, realizaci nedoporučoval," říká Markéta Fošumová, vedoucí oddělení památkové péče na Městském úřadě Mělník.

Původní návrhy totiž počítaly s odbouráním autentické hmoty, což bylo pro památkáře nepřípustné.

Jenže přišlo odvolání na základě něhož byla celá věc postoupena vedení Středočeského kraje, které se nakonec s památkáři dohodlo. Nakonec tak byla připuštěna jedna z variant, kterou teď odborníci detailně rozpracovávají.

Unikát v Česku

Zvedaly by se ale celé komory nebo by stačilo jen zvednout mostovku? A jak docílit toho, aby si Zdymadlo Hořín zachovalo svůj původní vzhled, což je jednou z podmínek?

Podle informací serveru IHNED.cz je na stole řešení, které počítá s vysunováním jen severozápadní části mostovky na požadovanou úroveň 7 metrů. Tedy pouze jednoho oblouku.

Oblouk by tedy měl být na pístu, který bude v době proplouvání lodí mostovku zvedat. A to až o pět metrů.

Vizuálně by tedy plavební komory měly vypadat v základní poloze stejně, k částečnému odbourání původní hmoty zdymadel ale s největší pravděpodobností i tak dojde, předesílá Fošumová.

Rozšiřovat by se pak mohla i užitková šířka komory.

"Úprava komory Hořín bude opravdu unikátní," potvrzuje jedinečnost celého záměru v Česku Skalický z ŘVC ČR.

Zatím je ale vše v počáteční fázi. K záměru musí být vypracovány fotodokumentace, geodetické podklady či zakreslení konkrétních části, které mají být odbourány.

"Dokud nebude stabilizováno řešení, nelze vůbec mluvit o výši nákladů, to by byla v tuto chvíli pustá spekulace," odpověděl Skalický na otázku, kolik by stavební úprava zdymadla mohla stát.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru