Tržby internetových obchodů na tzv. černý pátek poprvé překonaly jednu miliardu USD a meziročně se zvýšily o nejméně 22 procent z loňských 816 milionů USD. Uvedla to společnost ComScore.

Na celkových tržbách v USA se internetové obchody podílejí necelými deseti procenty, rostou však mnohem rychleji než tržby kamenných obchodů.

Analytici odhadují, že letos před Vánocemi by tržby internetových obchodů mohly mít na celkových tržbách poprvé podíl vyšší než deset procent.

Na dračku jdou nejvíce tablety, čtečky, digitální fotoaparáty nebo obří televize. Loni byl nejprodávanější iPad od Applu, letos první místo zřejmě obsadí Kindle Fire HD od Amazonu.

Slevy o den dříve

Celkové maloobchodní tržby ve Spojených státech o černém pátku podle odhadů americké výzkumné společnosti Shopper nicméně klesly o 1,8 procenta na 11,2 miliardy USD (218,7 miliardy korun). Jde o první pokles od roku 2008.

Mohou za to velké slevy, které obchodníci tentokrát nabízeli již na Den díkůvzdání, tedy den před černým pátkem. Černý pátek je v USA tradičně podle tržeb největším nákupním dnem v roce a startuje hlavní předvánoční nákupní sezonu.

"Více obchodníků než loni začalo s nabídkou slev na omezenou dobu ve čtvrtek, na Den díkůvzdání," uvedl zakladatel ShopperTraku Bill Martin. Část výdajů spotřebitelů se tak z pátku přesunula již na čtvrtek. Pokud by se započetly i čtvrteční tržby způsobené nabídkou slev, tržby by se zvýšily o téměř jedno procento, napsala agentura Reuters.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Název "černý pátek" zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.

Nejnavštěvovanější stránkou byl v pátek internetový obchod Amazon, do první pětky ale pronikly i webové stránky kamenných obchodů - Walmart, Best Buy a Target, následované Applem, uvádí společnost ComScore.

Nárůst takzvaného "couch commerce" analytici připisují většímu rozšíření tabletů. Nákupy z mobilních zařízení tvoří 16 procent z celkového počtu transakcí, ze samotného iPadu to bylo 10 procent, uvádí IBM.

Ačkoli na internetu nakupovalo více lidí, průměrná útrata na osobu se snížila o 4,7 procenta na 181 dolarů. Klesl i počet položek, které zákazníci v průměru nakupovali - o 12 procent na 5,6.

Slevy obvykle začínají o půlnoci ze čtvrtka na pátek. Letos však někteří prodejci odstartovali nabídku slev již ve čtvrtek večer či ještě dříve. Hned po slevách v kamenných obchodech následuje takzvané kybernetické pondělí, kdy zase slevy nabízejí internetoví prodejci. I to ale již přestává platit, protože řada z nich slevy oznámila dopředu. Amazon je tentokrát představil již minulé pondělí.

Přesunu zákazníků na internet se kamenné obchody včetně Walmart a Target snažily už ve čtvrtek čelit prodlouženou otevírací dobou, píší Financial Times.

Na webu nakupují před Vánoci víc i Češi

V České republice Cyber Monday dosud takovou tradici nemá, přesto se jedná pro internetové prodejce o zlomový den.

"Na pondělí 26. listopadu očekáváme významný skok, kdy se počet objednávek dostává až přes trojnásobek celoročního průměru" říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška,

"V letošním roce očekáváme, že Češi na Vánoce utratí na internetu přibližně 16 miliard korun. Největší objemy nákupů odstartuje právě Cyber Monday a v celém týdnu dosáhnou až 1,8 miliardy korun," odhaduje Vetyška.