Z šesti evropských projektů na železnici jsou dva v Česku, a jsou to zatím projekty ve znamení - bez dotací. "Všechny ostatní vlaky, které se jezdí s dotacemi, tak to je ten správný byznys. Tam prodělá jen hlupák, který si to nedokáže spočítat," říká v pořadu Face to Face Radim Jančura majitel a provozovatel RegioJetu.

Před kamery IHNED.cz jsme ale pozvali oba hlavní aktéry konkurenčního honu na České dráhy - Radima Jančuru i Leoše Novotného (Leo Express). Zástupce národního dopravce se z pořadu Face to Face omluvil. To, co se do záznamu pořadu nevešlo, vám teď přinášíme exkluzivně textem.

Radime, vy podle svých vlastních slov nabízíte na trať Ostrava-Krnov-Olomouc úsporu zhruba 10 procent oproti původní ceně Českých drah (188 v. 212 Kč). Jak to, že ČD tvrdí, že tam pobírají v roce 2012 dotaci 159 korun?

Radim J.: To číslo si takhle vycucávají z prstu. A klidně můžou říct, že v roce 2013 tam budou mít "nulu". Tam je důležité to, co dali zástupci ČD ministerstvu ve chvíli, kdy podepisovali desetiletý kontrakt - tehdy vázali na tuto trať 212 Kč.

ČD dostávají na každý rok 4 miliardy korun. Jejich rozdělení na konkrétní tratě by mělo být veřejnou informací, ale není. Na ministerstvo dopravy už proto byly podány dvě žaloby, aby ta informace byla veřejná. V okamžiku, kdy se tendruje, tak musí být jasná cena. Ta se z té velké smlouvy pak odřízne, aby připadla novému dopravci.

Pojďme na trať Praha-Ostrava. Tam mj. provozuje národní dopravce i Pendolino, je to pro vás konkurence?

Leoš N.: Je to konkurence jen v tom, že je to rychle se pohybující sedačka. Ale není to pro nás konkurence v kvalitě poskytované služby.

Radim J.: Tak, každý vlak je konkurence. Cestující jde na nádraží a sedne do prvního vlaku, který pojede. Věříme si ale v tom, že cestující budou přicházet od Českých drah. Rozhodnutí je na cestujících.

VIDEO: Vyzyvatelé Českých drah před kamerami IHNED.cz:

Na trati Praha-Ostrava jste, Radime, jeden rok. Máte zjištěno, odkud tedy vaši cestující pocházejí, nepřešli např. z aut?

Co je Face to Face (F2F)

Deset byznysových témat rozdělených do stejného počtu pravidelných pořadů.

- Na HNByznys.IHNED.cz diskutujeme jen s těmi, kteří ve světě byznysu skutečně něco znamenají a dokáží dění ve svém oboru skutečně rozhýbat.

- Začínáme s tématem konkurence na železnici, do konce roku bude následovat ještě bankovnictví a energetika.

Všechny díly F2F najdete - ZDE.

Radim J.: Jednoznačně před tím jezdili s ČD. Nemyslím si, že tím, že se cena jízdenky sníží o zhruba 30 procent, přestanou lidé jezdit auty. Ti, kdo chtěli přejít z aut do vlaků, tak učinili již dříve. Pendolino je dobrý produkt a za 8 let mělo šanci ty lidi přetáhnout.

Leoš N.: Trať Praha-Ostrava beru jako první krok na naší velmi dlouhé cestě v rámci investičního programu v ČR (případně v regionu střední Evropy). Beru to jako principiální příklad toho, jak si já myslím, že by měla vypadat dlouhodobá vize.

Na velkých - páteřních trasách, kde je podstata toho, že se na ní dokáže uživit soukromý dopravce, se za 5 až 10 let budou proti sobě "mlátit" soukromí dopravci. Je to podobné, jako je tomu například ve vzduchu. Národní dopravce si v takovém prostoru najde svou roli v poskytování dopravy ze závazku veřejné služby.

V ČR je několik desítek železničních dopravců, jasně ale vede velká trojka - ČD, RegioJet a LeoExpress. Očekáváte, že v horizontu desítek let bude v Česku dopravců ještě více?

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Leoš N.: Věřím tomu, že podobně jako v letecké dopravě, kde ještě před 15ti lety byli jen národní dopravci a dnes je 38 procent trhu v rukou soukromníků, se na železnici odehraje to samé. Už teď vidíme, že se zvedá druhá vlna těch, kteří uviděli naše projekty a řekli si, proč bych nemohl já ten stejný projekt odstartovat sám? Tři dopravci jsou na trati Praha-Ostrava už na hraně. Každý další musí přijít s něčím absolutně revolučním.

Radim J.: O tu Ostravu zas až tak nejde. Jsem přesvědčen o tom, že tam nakonec vycouvají České dráhy. Přišlo by mi divné, kdyby jejich vlaky zůstávaly na tratích, kde se soutěží a nejezdily na tratích, kde se dotuje. Může tu být klidně i deset dopravců, větších by mohlo být tak 5 až 6. Do roku 2019 se bude muset vysoutěžit "většina země" a pak zbytek. Je důležité, aby hejtmani neotáleli a soutěžili včas a postupně.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru