Desítky malých internetových obchodů v Česku používají nekalé obchodní praktiky, zjistila Česká obchodní inspekce. Pochybení nalezla u 78 procent z 259 kontrolovaných e-shopů. ČOI uložila ve třetím čtvrtletí 174 pokut za 1,25 milionu korun.

Inspekce ale zároveň upozornila, že vysoké procento zjištěných prohřešků nelze považovat za zcela objektivní měřítko stavu elektronického obchodování v ČR. ČOI se totiž zaměřila cíleně na rizikové e-shopy.

Nabízejí fiktivní zboží

"Dobré jméno těch zavedených a spotřebiteli vyhledávaných společností však stále kazí stovky malých internetových obchodů, které těží z nekalých obchodních praktik používaných v rozporu se zákonem při nabídce i prodeji často fiktivního sortimentu zboží," uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Nejčastějším prohřeškem, který ČOI zjistila, bylo porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Ve většině případů šlo o neposkytnutí informací či poskytnutí zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění smluvních práv.

Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách uplatnění reklamace.

Inspekce také v září během prohibice zjistila 30 případů porušení zákazu prodeje tvrdého alkoholu na internetu. Tyto případy byly neprodleně postoupeny k řešení příslušným orgánům dozoru, dodala ČOI.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru