Pilotům ČSA se v příštím roce zkrátí délka garantovaného volna a mzdy se jim zmrazí na letošní úrovni. Odborové sdružení pilotů ČSA (CZALPA) se na tom dohodlo s vedením národního dopravce, kolektivní smlouvu ještě musejí obě strany podepsat.

Novinářům to ve čtvrtek sdělil prezident CZALPA Stanislav Fiala. Piloti podle něj při kolektivním vyjednávání ustoupili za garanci zaměstnanosti pro piloty, kteří u ČSA létají nejdéle.

Původně odboráři prodloužení pracovní doby odmítali.

 

Méně volna lepší než méně peněz

Pilotům ČSA se tak v příštím roce zkrátí délka garantovaného volna ze 120 dnů za rok na 103.

Prodloužení pracovní doby je podle Fialy reakcí na současný stav firmy, která od roku 2008 nebyla v zisku a také letos počítá se ztrátovým hospodařením. V současnosti ČSA zaměstnávají zhruba 250 dopravních pilotů.

Na garantovaných 103 dní volna ročně mají podle zákoníku práce nárok zaměstnanci, kteří pracují osm hodin denně pět dní v týdnu, vysvětlil Fiala. Piloti ale běžně pracují i 12 hodin denně.

Podle šéfa odborářů je ale okleštění volna pro piloty výhodnější než krácení mezd, které hrozilo.

Vrátila se výhoda pro ostřílené

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Změnou k lepšímu pro piloty je v aktuální kolektivní dohodě opětovné zavedení seniority, kterou společnost zrušila jako reakci na stávky pilotů z konce roku 2011, kdy se piloti bránili proti převedení letadel ATR z ČSA do charterového dopravce Holidays Czech Airlines.

Seniorita zaručuje, že v případě propouštění budou přednostně odcházet noví zaměstnanci dopravce a naopak pracovní místa služebně nejstarších zůstanou zachována.

Kolektivní smlouvu pro příští rok chce vedení ČSA podepsat v nejbližších dnech. Aerolinky loni hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun.