Tržby tuzemských obchodníků v září výrazně klesly. Bez sezonního očistění byly meziročně nižší o 3,3 procenta, když v srpnu klesly o 0,8 procenta. Pokles částečně ovlivnil o dva dny nižší počet pracovních dní než loni. Oznámil to v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).

Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v září reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,2 procenta.

"Maloobchodní výsledky za září opět zklamaly a dávají tak jasně najevo, že letošní rok opět nebude dobrý," komentuje čísla analytik Home Credit Michal Kozub.

"Poslední půlrok s výjimkou července tržby klesají a výsledek za září to jen potvrdil. Propad o 3,3 % procenta je jeden z nejhorších výsledků tohoto roku. Důležitý faktor byl menším počtem pracovních dnů, který ovlivnil hlavně prodeje automobilů. Po očištění tržby vzrostly o nepatrné dvě desetiny procenta. Pokles tržeb ale šel napříč celým maloobchodním trhem. 

Na pochmurné zprávě se podílí celá řada faktorů. Jedním z nich je obecná nechuť nakupujících utrácet za jakékoli spotřební zboží. V hlavách mají neustálý pocit zdražování a omezených rodinných rozpočtů, a proto při svých nákupech myslí hlavně na cenu a jak ji snížit.

To se projevuje na základních nákupech, obzvláště u potravin. Zde tržby v září poklesly o 5,9 procent Svůj podíl viny na tom nesou i jejich ceny, které v září meziročně rostly o 7,3 procent, říká Kozub.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Podobný názor má také analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

"Celkově čísla nadále potvrzují slabost spotřebitelské poptávky, kterou nepříznivě ovlivňuje pokles reálných mezd, nepříznivá situace na trhu práce či vládní opatření na snižování deficitu. Neočekáváme, že by se tento obrázek měl v následujících měsících změnit. Po loňském růstu maloobchodních tržeb o dvě procenta čekáme pro letošní rok jejich pokles o 1,1 procenta," dodal Frayer.

Největší vliv na celkový pokles měl podle ČSÚ prodej potravin. Tržby klesly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost, s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.

Zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami se naopak soustředil na nákup oděvů a obuvi. Přetrvával i zájem o nákupy přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci.

Za letošní 3. čtvrtletí se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,3 procenta, v motoristickém segmentu o 2,8 procenta a v samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 0,7 procenta.