Národní divadlo v Praze ve čtvrtek uvede premiéru baletu Amerikana III. Představení je složené z choreografií tří amerických tvůrců, kteří výrazně ovlivnili podobu moderního tance ve 20. století.

Komponovaný večer navazuje na dva dřívější baletní bloky, které Národní divadlo uvadlo v letech 1995 a 2001. Tentokrát se na scéně Státní opery odehrají inscenace baletů Jeroma Robbinse, Williama Forsytha a George Balanchina, na něhož navažuje například Jiří Kylián.

Sami tvůrci tento výběr označují za "souhvězdí tří osobností, po jejichž stopách kráčejí další generace špičkových choreografů".

Náročný Balanchine

Na diváky čeká americká choreografická klasika a hudba význačných skladatelů. V Balanchinově první části Themes and Variations se bdue tančit na hudbu Petra Iljiče Čajkovského. Autor totiž proslul tím, že se klasický balet snažil transformovat do takzvané neoklasiky.

"Vtiskl baletním pozicím, pózám a technice nový význam, opírající se o estetiku klasického tance, která je „šik“ a jejíž styl vyjadřuje přirozený půvab a kouzlo tělesných a pohybových proporcí a linií," řekl v rozhovoru pro server Operaplus.cz dramaturg Václav Janeček. Balanchine je pro tanečníky rytmicky i tonálně náročný, protože vyžaduje brilantní provedení všech póz i linií klasické baletní techniky.

Forsythova choreografie In the Middle Somewhat Elevated spojí tanec s mluveným slovem, videem či elektronickými zvuky a zesílenými hlasy, které vychází přímo z tanečníků. Nejen Forsythovu choreografii, založenou na svérazných konceptuálních vzorcích, které spojují klasickou techniku na špičkách s trendy současného umění, nazkoušeli se sborem Baletu Národního divadla asistenti z USA.

BALET

Amerikana III

premiéra 25. a 26. října

Další uvedení: 28. října, 3. listopadu, 5. a 6. prosince

Ti se sborem pracují na všech třech titulech od poloviny srpna. Konkrétně jde o Victorii Simon, Jodie Gates, Jean-Pierre Frohlicha a Barta Cooka, bývalé představitele hlavních rolí v New York City Ballet nebo Ballett Frankfurt. Garantovat mají tedy především precizní nastudování takříkajíc z první ruky.

"Forsythovo působení v německém Frankfurtu bylo převratné a jeho styl je jedním z nejvyhledávanějších na světě. Forsythe, vyvolává v divákovi zcela jedinečné napětí a pocity, které obklopují atmosféru v celém prostředí, kde se jeho balety uvádějí," dodává Janeček.

Výmluvná zpráva o autorech

Autorem třetího bloku Fancy Free je Jerome Robbins, autor choreografie k jednomu z nejslavnějších muzikálů vůbec West Wide Story. Hrát tedy bude pochoitelně hudba Leonarda Bernsteina. Robbins je dále podepsaný pod choreografií Šumaře na střeše nebo Petra Pana.

Mezi jeho charakteristické znaky patří různorodost, brilance, lyričnost a choreografický rukopis, který boří hranice mezi kamenným divadlem a filmem. Robbinsova choreografie je ale plná i tanečních vtipů, hereckých akcí a náročných "triků".

Jak připomíná Janeček, díla z programu Amerikana III jsou běžně zařazena do repertoáru světových souborů od Royal Danish Ballet až po pařížskou Operu nebo Bayerisches Staatsballett. V Praze naopak dosud nebyly inscenované. Tituly od Balanchina a Robbinse spadají do jejich rané tvorby, ale už obsahují dost znaků na to, aby o svých autorech podaly výmluvnou zprávu.

V budoucnu chce Balet Národního divadla na projekt Amerikana I, II a III navázat obdobně pojatou Europeanou, byť pod jinám názvem. Půjde o představení důležité postavy anglické baletní školy Fredericka Ashtona či pokračovatele Bournonvillovy tradice Haralda Landera.