Turnikety a papírové jízdenky se už brzy mohou stát minulostí. Společnost Siemens představuje nový systém, který cestujícím zaúčtuje jízdné ve chvíli, kdy nastoupí do vagonu metra, tramvaje nebo vozu autobusu.

Na výstavě chytrých dopravních systémů ve Vídni to řekl IHNED.cz Dr. Wilhelm Tomayer, který má řízení projektů elektronických jízdenek v hromadné dopravě na starosti.

"Společnost Siemens se účastní výběrového řízení ve švýcarském Curychu, když to vyjde, pilotní projekt tam spustíme příští rok," řekl Tomayer.

Systém počítá s kartou s čipem, jízdné se na ni účtuje po nastoupení do vymezeného prostoru. Přecpané vagony nejsou problém.

Siemens

Založen 1847, tedy před 165 lety.

Satelitní technologie pro mýtné systémy od Siemensu používají na Slovensku nebo v Izraeli.

Největší evropská firma z oboru elektroniky a průmyslu vyrábí vlaky, turbíny i lékařské přístroje. Poskytuje i finanční služby.

V Česku se o Siemensu nejčastěji mluví v souvislosti s vlaky Railjet, které kupují České dráhy a vozy metra, kterým popraskaly podvozky.

Tržby 2011: 73.5 miliardy eur

360 000 zaměstnanců

Od listopadu 2011 jezdí v Paříži metro od Siemensu, které nepotřebuje řidiče

"Při testování to zvládá číst násobně více jednotek, než se do prostoru může fyzicky vejít lidí. Funguje to ve zlomku vteřiny," vysvětluje.

Zkušenosti z Hamburku

V Hamburku už nyní Siemens provozuje karty na elektronické jízdné, které je následně možné použít při pronájmu automobilů nebo elektrických kol.

"Prostě přiložíte kartu ke dveřím, aby se vám otevřely, pomocí ní i nastartujete. Služby je možné předplatit, nebo platit následně. Běžné vyúčtování je jednou měsíčně. Pokud někdo neplatí, karta se mu zablokuje a dluh se předá firmě pro vymáhání pohledávek," říká.

Siemens ve Vídni předvádí i svůj terminál pro bezdotykové karty. To, že pražský dopravní podnik vážně uvažuje o znovuzavedení terminálů v pražském metru, netuší.

"O tom nevím, zřejmě se to ještě nerozhodlo. To by nás samozřejmě zajímalo. DPP je jedním z podniků, se kterým jednáme, i když to není snadné."

Člověka v té souvislosti napadá, že možná než Praha terminály zavede, jinde už je budou díky nové technologii odstraňovat.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Zaměřeno i na mýto

Další byznys v České republice by v budoucnu mohly být také mýtné systémy, které podle smlouvy do roku 2016 provozuje rakouský Kapsch.

I Siemens umí hybridní mýtné, tedy kombinaci satelitní GPS technologie a mikrovlnné pomocí bran.

Mohl by ale Siemens teoreticky v budoucnu využívat brány, které postavil Kapsch?

"Proč ne? Po roce 2016 by tyto brány měly být majetkem České republiky, i když záleží na tom, jak je ten kontrakt uzavřen," řekl IHNED.cz Christoph Wondracek, expert na mýtné systémy od Siemense.

Siemens poskytuje technologii pro SkyToll, která vybírá mýtné na Slovensku. Odmítá, že by zavádění mýtného na Slovensku byl na začátku "průšvih".

"To nebyl žádný průšvih, řidiči prostě nechali pořízení palubních jednotek na poslední chvíli a museli čekat ve frontách. Teď už to funguje, žádné papírky nejsou potřeba a procento přesnosti výběru máme nejlepší na světě," tvrdí Wondracek.

Turniket na bezdotykové karty je předposlední novinkou. U nové technologie se turniketem stává sám vagon.

Terminál na bezdotykové karty