Minimálně polovinu celého trhu agenturního zaměstnávání v České republice tvoří černý trh. Důvodem je přidělování pracovníků do firem na základě dohody o provedení práce nebo smlouvy o dílo či přes takzvaný švarcsystém.

Velký dopad má také vyplácení části mzdy v cestovních náhradách nebo dietách. Česko tak kvůli tomu přichází každoročně až o šest miliard korun. Na konferenci Agenturní zaměstnávání to řekla prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb Jaroslava Rezlerová.

V roce 2011 bylo podle ní v Česku prostřednictvím agentur práce zaměstnáno 161 tisíc lidí. Přes členské agentury asociace z toho bylo zaměstnáno 71 tisíc, přičemž v letošním roce by se měl jejich počet zvýšit na 85.000. Celkové tržby trhu agenturního zaměstnávání letos stoupnou na 13 miliard korun. "Jsme jedním z hlavních hybatelů trhu práce," dodala Rezlerová.

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Pavel Juříček uvedl, že v Česku je nyní 1658 agentur práce, což je příliš mnoho. Je zde podle něj velký podíl personálních agentur, které se nechovají korektně. Snaha o redukci počtu agentur zpřísněním podmínek pro jejich podnikání mělo negativní dopad na ty poctivé a na uživatele. "Nepodařilo se oddělit zrno od plev," podotkl.

Svaz nyní spolupracuje s asociací jak na sestavení tzv. blacklistu nekorektně pracujících agentur, tak také na řešení zrušení zákazu dočasného přidělování osob se zdravotním postižením a cizinců ze zemí mimo EU. To negativně doléhá na tuzemské zaměstnavatele. "V období ekonomické nestability, výkyvů v zakázkách, je agenturní zaměstnávání vhodnou doplňkovou formou zaměstnávání," upozornil Juříček.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru