Prodeje lihovin v obchodech jsou stále nižší než před prohibicí, trh s tvrdým alkoholem se ze zákazu vzpamatovává jen pomalu. Vyplývá to z ankety mezi likérkami a obchodníky. Zákazníci dávají přednost značkovému alkoholu.

Prodeje lihovin v obchodním řetězci Tesco jsou nyní o 15 procent nižší než před prohibicí. Řetězec tento víkend prodeje lihovin podpoří slevovou akcí. "Zákazníci jsou zatím opatrnější a upřednostňují nákup značkového alkoholu," dodal mediální zástupce Intersparu Aleš Langr.

Na pulty obchodů se už vrátilo 99 procent lihovin, které v nich byly před prohibicí. "Do regálu máme vráceno 702 položek a čekáme už jen na posledních 19. Většina jsou importované položky, kde čekáme déle na příslušné laboratorní protokoly," uvedl mluvčí Teska Jan Dvořák. Billa má zpět v obchodech již drtivou většinu alkoholu, který kvůli zákazu stáhla.

Někteří obchodníci prodej lihovin podpoří marketingovými akcemi. "Dnes a v sobotu proběhne v pražském hypermarketu Interspar Zličín testování lihovin pomocí Ramanova spektometru. To realizuje Stock Plzeň ve spolupráci s odborníky z VŠCHT a cílem je obnovit důvěru zákazníků v bezpečnost nabízeních lihovin," uvedl Langr.

"Ve srovnání s předprohibiční situací to vypadá na velmi mírný nárůst prodejů," řekl mluvčí Stocku Jiří Janoušek, s tím, že roste především prodej značkových lihovin.

 

Obchodní a výkonný ředitel české pobočky největší slovenské likérky St.Nicolaus Jiří Štesl odhaduje, že říjnové prodeje budou zhruba na 60 procentech předchozích měsíců. "Řada velkoobchodů, maloobchodů i restaurací se jen velmi těžko vyrovnává s novými legislativními nařízeními, chybí informovanost a jasné instrukce," upozornil.

Produkce menších likérek ze Sdružení výrobců lihovin je podle jejího předsedy Pavla Kučery nyní nižší o čtvrtinu. Naopak lídr trhu Stock Plzeň hlásí velmi mírný růst prodejů.

Z šetření, jehož výsledky ve čtvrtek zveřejnila společnost Nielsen vyplývá, že zákaz prodeje tvrdého alkoholu v ČR během prohibice zvýšil prodej vína, sektů či likérů až o desítky procent. Spotřebitelé naopak neprojevili zvýšený zájem o nákup piva. Zákaz prodeje, nabízení a distribuce nápojů s více než 20 procenty alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září, omezení trvalo téměř dva týdny.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru