Celosvětové výdaje v oblasti médií a zábavy porostou v následujících pěti letech každoročně v průměru o 5,7 %. Tvrdí to alespoň letošní prognóza poradenské společnosti PwC.

V uplynulých letech byl navzdory nejistému ekonomickému vývoji zaznamenán rekordní prodeje tabletů, smart phonů a podobných zařízení. Ty ukazují na rostoucí příležitosti tržeb v oblasti digitální zábavy a médií a stejně tak inzerce, zejména té z mobilních zařízení. Jak ukázal letošní průzkum PwC Global Entertainment & Media Outlook 2012-2016, společnosti v sektoru médií, zábavy i inzerce, a rovněž sami inzerenti, rozumí „digitálním“ příležitostem a elektronická média se stala „běžným“ standardem.

2 biliony dolarů ročně

Celosvětové výdaje v oblasti médií a zábavy v příštích pěti letech vzrostou na 2,1 bilionu dolarů v roce 2016 ze 1,6 bilionu v roce 2011, tedy v průměru 5,7 % ročně. Pro srovnání tempo růstu světové ekonomiky se za stejné období očekává ve výši 6,6 %. Důvodem zaostávání výdajů v oblasti médií a zábavy je přechod z neustále dražší fyzické distribuce na levnější digitální distribuci.

Ve 13 zemích světa loni překročily výdaje za média a zábavu částku 25 miliard dolarů. Jedničkou byly USA (464 miliard dolarů), následují Japonsko (193 miliard), Čína (109 miliard) a Německo (99 miliard). Čína přeskočila Německo v roce 2011. Čína a Brazílie přitom budou nejrychleji rostoucí trhy.

Reklamní prognóza

V rámci trhu médií a zábavy jsou na výkyvy v ekonomice nejvíce citlivé výdaje na reklamu. V roce 2011 vzrostly o 3,6 %. I přes růst za poslední dva roky zůstávají stále výdaje na reklamu pod úrovní předkrizového roku 2007. V následujících pěti letech by měly růst meziročním tempem 6,4 %, a to na 661 miliard v 2016 ze 486 miliard dolarů v roce 2011.

Internetová reklama bude jednou z nejrychleji rostoucích kategorií reklamy s průměrným meziročním tempem 15, 9 %. Následuje malý reklamní trh videoher (11,2 %). Televizní reklama poroste 6,6% tempem. Venkovní reklama bude podle předpokladů růst o 5 % a rozhlasová o 3,8 %. Segment reklamy v tištěných mediích poroste ročně o 3,5 %

Útraty konečných spotřebitelů za média a zábavu vzrostou na 966 miliard dolarů v roce 2016 z loňských 802 miliard, tedy v průměru o 3,8%. Videohry se do pěti let odrazí ode dna a stanou se nejrychleji rozvíjejícím segmentem zákaznických výdajů se 7% růstem. Následovat bude televizní předplatné a licenční poplatky s 6,2 % růstem. Zbývající segmenty porostou tempem do 4 % ročně.

Výdaje za spotřebitelské časopisy v uplynulých čtyřech letech klesaly. Nicméně loni jen o méně než 1 %. Letos by měl tento segment opět začít růst, a to z loňských 75 miliard dolarů by se měl do roku 2016 dostat až na 80 miliard. To představuje 1,3 % ročně.

České trendy

Letošní rok je pro zábavní průmysl koncem „digitálního začátku“, tvrdí PwC. Nejistota společností v tom, jakou digitální strategii využít se snížila. Český trh zábavy a médií poroste v následujících pěti letech v průměru 4,8% tempem, což odráží i stávající nejistý vývoj české ekonomiky. Více než 5% tempo by si měla udržet televizní reklama, venkovní reklama poroste ročně dokonce o víc než 8 %. Naproti tomu internetová reklama poroste v následujících pěti letech podle prognózy dokonce o více než čtvrtinu ročně.

Mediální novinkou je trh elektronických knih. Jejich prodej loni vzrost přibližně o polovinu. S rozmachem zařízení, která umožňují četbu těchto knih by roční růst v následujících letech mohl přesahovat 60 % ročně.