Obchodní řetězec Albert bude od středy nabízet nejprodávanější čerstvé pečivo jen od regionálních dodavatelů.

Rohlíky, housky a chléb Šumava tak do prodejen již nebudou dodávat dva největší čeští výrobci, pekárny United Bakeries a Penam. Společnost Ahold, provozovatel sítě prodejen Albert, to dnes oznámila v tiskové zprávě.

Pekárny United Bakeries a Penam mají v současné době asi třetinový podíl na trhu s pekařskými výrobky. V obchodních řetězcích se prodají zhruba dvě třetiny čerstvého pečiva v zemi, tři základní výrobky představují podstatnou část prodejů.

Supermarket změnu, která začne platit ve všech 282 prodejnách Albert Od středy 10. října, zdůvodnil stoupající oblibou regionálních dodavatelů pečiva. "Naši zákazníci mají své oblíbené místní pekaře a jejich výrobky chceme nabízet i v našich prodejnách," uvedl manažer prodejen Albert Milan Mrázek. Dvě největší pekárny budou do Alberta i nadále dodávat balený chléb, jemné pečivo či některé výrobky privátních značek.

Regionální výrobci pečiva dodávali dosud do prodejen Albert spíše krajové speciality a doplňkový sortiment pečiva, a rozšiřovali tak standardní nabídku největších dodavatelů, pekáren United Bakeries a Penam.

"Denně je potřeba dodat na každou prodejnu desítky přepravek. Zajistit lokální pekaře, kteří budou schopni dodávat v požadovaných časech dostatečné množství zboží, nebylo úplně jednoduché, nakonec jich máme téměř 30 pro všech našich 282 prodejen," dodal Mrázek.

Obchody budou označovat regionální produkty

"Rozhodnutí našeho významného obchodního partnera respektujeme, bližší důvody tohoto rozhodnutí zatím nechceme komentovat," reagoval na oznámení Aholdu výkonný ředitel společnosti Penam David Huzlík. Skupina podle něj i nadále dodává čerstvé nebalené pečivo do obchodních řetězců Billa, Penny Market, Tesco, Globus, COOP, Spar a Kaufland. "Dodávky čerstvého pečiva garantujeme v rámci celé ČR, a to díky našim pekárnám v jednotlivých regionech," podotkl.

Poptávka části nakupujících po místních produktech v poslední době roste. Obchodníci proto začínají na tento trend reagovat a menší regionální dodavatele, které donedávna přehlíželi, sami vyhledávají.

Svaz obchodu a cestovního ruchu a ministerstvo zemědělství se v polovině srpna dohodly, že obchodní řetězce začnou na svých regálech viditelně označovat produkty vyrobené v těch regionech, v nichž se nachází prodejna. Zda takto zboží označí, záleží na obchodníkovi. Podle prezidenta SOCR Zdeňka Juračky zájem o projekt předběžně projevila většina v tuzemsku působících obchodních řetězců.

Spojení Penamu a U. Bakeries zhatil antimonopolní úřad

Plán majitele pekáren Penam podnikatele Andreje Babiše koupit United Bakeries nedávno zhatil slovenský Protimonopolní úřad (PMÚ), který fúzi v červenci nepovolil. Proti rozhodnutí byl podán rozklad. Majitelé United Bakeries ale mezitím odstoupili od smlouvy a svůj krok odůvodnili právě chybějícím rozhodnutím PMÚ. Český antimonopolní úřad přitom předtím Babišovu Agrofertu transakci povolil pod podmínkou, že odprodá čtyři pekárny. Původně měla skupina mít 25 pekáren.

Na loňském žebříčku deseti největších obchodníků připadlo společnosti Ahold čtvrté místo za maloobchodnímu skupinami Schwarz ČR (Lidl/Kaufland), Rewe ČR (Billa/Penny Market) a obchodním řetězcem Tesco Stores ČR.