Podle údajů Svazu dovozců automobilů si Češi v letošním devátém měsíci nově zaregistrovali 12 978 automobilů, což je o 503 aut a přibližně čtyři procenta méně než loni. Dá se říct, že pokles má na svědomí hlavně domácí Škoda Auto, které do výsledků loňského září letos chybělo 677 vozů a dosáhla jen 86 procent výkonu z devátého měsíce roku 2011.

Jenže říct, že pro Škodovku bylo letošní září naprostým propadákem, rozhodně nejde. Její podíl na trhu totiž činil velmi solidních více než 32 procent. Meziroční pokles má na svědomí hlavně srovnání s famózním loňským září, v němž dosáhla podílu na trhu vyššího než 36 procent.

Pro srovnání - za celá tři čtvrtletí letošního roku drží Škoda Auto na českém trhu podíl necelých 31 procent, a stále ještě prodala téměř o čtyři procenta aut více než loni.

Rovněž zářijový žebříček modelů vůbec nevypadá pro Mladou Boleslav jako tragédie. Škodovkám patří první čtyři místa v pořadí Octavia, Fabia, Superb a Roomster. Yeti skončil sedmý, Citigo dvanácté a čtyřiceti kusy přispěl i nový Rapid. Kompletní hitparádu nejúspěšnějších modelů v září, ale i za celých devět měsíců najdete zde.

A jak dopadli v září ostatní? Podívejte se na pořadí deseti nejúspěšnějších značek (číslo v závorce značí průběžné umístění za devět měsíců letošního roku):

1. (1.) Škoda           4020

2. (2.) Hyundai         1073

3. (3.) Volkswagen    1065

4. (4.) Ford                978

5. (6.) Kia                 652

6. (5.) Renault           635

7. (7.) Peugeot          419

8. (8.) Citroën            383

9. (12.) Opel              316

10. (10.) Audi             301

Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.

Pořadí v nejlepší desítce se v posledních měsících příliš nemění. Trůn nejúspěšnější značky po Škodě si neustále upevňuje Hyundai, naopak pozice krůček po krůčku vyklízejí francouzské automobilky.

Největší meziroční nárůst si v září připsala Lancia, která díky adopci některých modelů Chrysleru prodala téměř sedminásobek loňského počtu. Na necelém dvojnásobku jsou Land Rover a Jeep. Z významnějších značek se dařilo Mazdě a Nissanu (+28 %), zajímavé nárůsty stále zaznamenává i Hyundai (+24 %). Naopak pouze necelých 69 % loňského objemu dosáhla Alfa Romeo, v září se nedařilo BMW (76 %) ani Fordu (necelých 81 %).

Pokud budeme brát v úvahu celá tři čtvrtletí, pak se stále letos v Česku zaregistrovalo o 2,8 % nových aut více než za první tři kvartály roku 2011. Český trh s novými auty se tak přes neúspěchy v posledních třech měsících stále drží lépe než ten evropský. Podrobnosti o evropských registracích se dozvíte zde. Prodejci aut mohou za relativně příznivé výsledky děkovat nižším cenám než na Západě, díky nimž řada nových vozů koupených v Česku končí za hranicemi.

I za prvních devět měsíců zaznamenáváme největší meziroční nárůsty u Lancie (téměř trojnásobek), Jeepu (+83 %), z větších hráčů u Nissanu (+82 %) nebo Hyundaie (+38 %). Naopak propad nejvíce postihuje Lancií "vykradený" Chrysler (nemá ani 15 procent loňských čísel), veselo ale není ani u Mitsubishi (74 %) nebo Subaru (79 %).

Nejúspěšnějším modelem mimo škodovky se v září stal malý Ford Fiesta následovaný nošovickým Hyundai i30. Ten drží po devíti měsících stále třetí místo absolutně za Octavií a Fabií.