Policisté v loňském roce využili 5776 odposlechů, což představuje patnáctiprocentní nárůst oproti roku 2010, kdy jich bylo 5006.

Přes tisícovku z nich nasadila na téměř 600 lidí Národní protidrogová centrála (NPC), zhruba o sto méně na 500 lidí pak Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Vyplývá to z analýzy ministerstva vnitra.

"S výjimkou Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality vykázaly všechny útvary policie s celostátní působností v roce 2011 nárůst," píše se v dokumentu.

Průměrně policie sledovala přes šest telefonních linek v rámci jednoho spisu, ÚOOZ 12, NPC pak téměř 19. Celkový počet registrovaných telefonních čísel v ČR je přitom asi 13,5 milionu. Doba, po kterou byl záznam hovoru nasazen, činila v průměru 95 dnů.

Materiál také uvádí, že zhruba 35 procent ze všech odposlechů souviselo s organizovanou kriminalitou.

Zdaleka nejvyšší počet z jednotlivých krajů byl v případě organizovaného zločinu nasazen ve Zlínském kraji, kde je policie využila více než dvěstěkrát. Podle analýzy bylo loni z celkového počtu odposlechů přímo nebo alespoň nepřímo využito pro trestní řízení 81 procent z nich.

Policisté v loňském roce také ve větší míře využili možnost sledovat lidi a věci. V roce 2010 provedli přes 4000 takových úkonů, loni přibližně o deset procent více. Přesný počet sledovaných lidí a věcí určit nelze, jeden člověk totiž mohl figurovat v několika kauzách najednou.

Analýza také sděluje, že počet případů, při nichž policisté požadovali takzvané provozní a lokalizační údaje, se vzhledem k rozhodnutí Ústavního soudu, který povinnost tyto údaje uchovávat zrušil, výrazně snížil.

Jde o informace telefonních operátorů nebo poskytovatelů internetového připojení o tom, kdo, odkud, s kým a jak dlouho komunikoval.