Evropská komise dá ve středu zelenou plánu restrukturalizace Českých aerolinií (ČSA). Ta zahrnuje i úvěr ve výši 2,5 miliardy korun, které přepravce získal od státní firmy Osinek.

Komise se obávala, zda by údajně výhodnější podmínky půjčky nemohly narušit konkurenceschopnost a volnou hospodářskou soutěž.

ČSA jsou nyní součástí Českého Aeroholdingu, který sdružuje společnosti se státní účastí působící v leteckém průmyslu. Komise, která v Evropské unii dohlíží na dodržování pravidel, hloubkové šetření podpory na restrukturalizaci ČSA zahájila loni v únoru.

Brusel tehdy uvedl, že cílem je prošetřit, zda plán "může obnovit dlouhodobou životaschopnost společnosti a zda bude navrhované omezení podnikatelských činností dostatečné k tomu, aby zmírnilo negativní účinky poskytnuté podpory na hospodářskou soutěž".

České aerolinie dosud nemají oficiální informaci, že by se měla Evropská komise restrukturalizačním plánem ČSA v nejbližších dnech zabývat, řekla ČTK mluvčí leteckého dopravce Hana Hejsková. I kdyby ale ČSA takovou informaci měly, činnost komise by nijak nekomentovaly, dodala mluvčí s tím, že dopravci nepřísluší jakkoliv předjímat rozhodnutí komise.

Komise měla pochybnosti v řadě aspektů. Kromě obecného vlivu na volnou hospodářskou soutěž šlo konkrétně třeba o to, v jakém rozsahu by se mohlo na restrukturalizačním projektu podílet Letiště Praha, s nímž se podle plánu měly ČSA spojit. Otázky se týkaly i toho, kdy přesně se ČSA dostaly do potíží, nebo jaký bude příspěvek ČSA na restrukturalizační náklady.

Během šetření se mohly jednotlivé zainteresované strany či úřady vyjádřit. Komise podle zdrojů ČTK nakonec dospěla k názoru, že restrukturalizační plán by neměl zásadně narušit volnou hospodářskou soutěž a měl by firmě umožnit dál fungovat.

Firmy v potížích mohou v EU za určitých podmínek získat od státu finanční podporu. Brusel dohlíží na to, aby nebyli znevýhodněni ostatní hráči na trhu a aby byla dodržena pravidla volné soutěže.