Mezinárodní strojírenský veletrh skončil a IHNED.cz byl od začátku u toho. Zaznamenali jsme několik důležitých kontraktů, mluvili se zajímavými firmami, pořadateli i zástupci oborových svazů, kteří nám popsali situaci v českém strojírenství jako takovém - všechny články z MSV 2012 najdete ZDE.

"Ekonomika klesá, potěšující nejsou ani data z Evropy. Jsme ale nejstabilnější zemí v EU - co se týče makroekonomických čísel. Vlastní měna pomáhá odolávat vnějším šokům. Neudělali jsme ale potřebné změny zejména na výdajové stránce. Odvažme se sáhnout do mandatorních výdajů," komentoval stav ekonomiky při pondělním slavnostním zahájení prezident ČR Václav Klaus.

Hlavním tahákem druhého dne byla "India show" a obecně byznys příležitosti, která nabízí tato zem. Ve světě proslavená show ale probíhala mimo pavilon, ve kterém představovalo svou výrobu 130 indických firem. Reportáž ze slavnostního otevření sepsal Jakub Fajnor - čtěte ZDE.

Na to, jak hodlá českému strojírenství pomoci, pak odpovídal přímo na stánku IHNED.cz ministr průmyslu Martin Kuba. "Myslím si, že studenti by se měli učit především ve firmách, které musí svým vybavením reagovat na nejnovější trendy. Jen tak se setkají s tím, co se dnes ve výrobě skutečně používá," řekl v on-line rozhovoru.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Ve středu nás na stánku v pavilonu Z navštívil i ekonom Aleš Michl. "Náš hlavní vývozní artikl, to jsou vlastně jakési semifinální produkty, polotovary. Většina těch dílů se v Německu dá dohromady, přidá se k tomu výzkum, vyleští se to, zabalí a zamíří do USA nebo Číny. Jsme závislí na Číně a USA víc, než si myslíme – tam se rodí poptávka po německých, potažmo českých exportech," řekl - podrobněji ZDE.

Čtvrtý den strojírenského veletrhu bývá podle vystavovatelů velmi obchodní. A bylo to skutečně vidět. Nejen na počtu běžných návštěvníků, ale i u zaplněných jednacích stolků. "Jsme nad předkrizových úrovních, což je velmi potěšující, a není tolik oborů, které to mohou říkat," řekl v krátkém čtvrtečním rozhovoru předseda Svazu strojírenské technologie Petr Zemánek - on-line reportáž ze čtvrtka najdete ZDE.


Radim Jančura, Student AgencyA v Brně jsme se setkali i s jedním ze známých místních podnikatelů - Radimem Jančurou (Student Agency).

Byl jste se podívat na letošním strojírenském veletrhu?

Ne, letos ne. Jako student jsem tam ale chodil. "Strojíreňák" byl a je tady v Brně prostě důležitý a paří sem. Nemám ale se strojírenstvím nic společného, proto jsem radši tady.

Jak tedy pociťujete veletrh jako jeden z místních?

Je tu asi jen více "áčkových" aut, ale je to v pohodě. Napojení na dálnici D1 už funguje tak, jak má.

Jsou v době internetu veletrhy pro firmy přínosem?

Minimálně veletrh v Brně by bylo dobré udržet. Ale je jasné, že budoucnost je na internetu. Veletrhy budou v příštích letech spíše menší, ještě více specializované. Ale budou stále nesmírně důležité.

To, co za jeden veletrh obejdete se svými byznys partnery, vám internet jednoduše nenahradí. Pro nové kontakty je veletrh ale k ničemu. Nebudu přeci čekat celý rok, abych se s někým setkal, když mám telefon a můžu mu zavolat už dnes.

Pocity z protistrany ale internet zprostředkuje jen těžko...

A přesně kvůli tomu by měly veletrhy zůstat. Ono je to i o tom "pokecání si" se stávajícími partnery, o tom, mít je pohromadě, "zapařit" spolu... To je také důležité, zajít tady na pivo, vždyť život je jeden velký mejdan.

V ideálním případě sem do Brna v budoucnu přiletí všichni ti vystavovatelé letadlem, budou spát v dobrém hotelu, dostanou dobře najíst a napít, budou jednoduše spokojeni a proto budou v Brně rádi.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru