Komerční banka jako první banka v Česku vrátila svému klientovi poplatek za vedení úvěrového účtu, který je podle německého nejvyššího soudu v rozporu s legislativou EU.

Jako první o tom informoval server Aktuálně.cz.

Tento krok může způsobit, že další a další klienti se budou obracet na své banky a požadovat navrácení poplatků.

Klientovi "uvěrový účet" nic nepřináší

Podle loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu banka vede speciální úvěrový účet výhradně kvůli tomu, aby měla lépe organizované účetnictví. Tedy klient tento účet nepotřebuje, protože poskytnutý úvěr mu banka připisuje na běžný účet a ten z něj platí splátky. Tedy úvěrový účet mu žádné výhody nepřináší, a proto by dle soudu za něj neměl platit zvláštní poplatek.

Banky argumentují, že mají náklady se správou úvěru - soud na to odvětil, že si tyto náklady mají započíst do úrokové sazby.

Právník a mediátor Petr Němec byl prvním, kdo vyzkoušel, jak se k tomuto rozhodnutí německého soudu psotaví české banky.

KB prvně odmítla zaplatit, poté raději peníze vrátila

Němec prvně požádal KB o vrácení poplatku, to banka odmítla. Následně podal podnět k Finančnímu arbitrovi a zároveň se obrátil k soudu. Po medializaci případu se Komerční banka rozhodla zaplacené poplatky ve výši 450 Kč připsat na Němcův účet.

Obvodní soud pro Prahu 1 už vydal platební rozkaz, banka ale peníze připsala ještě před doručením rozkazu. Podle Němce je pravděpodobné, že banka zaplatí i náklady řízení a nebude podávat rozklad.

V opačném případě by totiž probíhalo soudní řízení, jehož výsledkem by mohlo být rozhodnutí, že banka si účtuje poplatek neoprávněně. A tedy by poplatky musela vracet všem klientům, což znamená náklady ve výši stamilionů korun.

Takto si musí každý klient požádat o navrácení poplatků sám.

Komerční banka: K paušálnímu vracení poplatků není důvod

"Zásadně platí, že každou stížnost klienta řešíme individuálně. K žádnému paušálnímu vracení poplatků není důvod," uvedla mluvčí Komerční banky Monika Klucová.

"Preferujeme udržování takových obchodních vztahů se svými dlouholetými klienty, které vedou ke smírnému řešení případných vzájemných sporů. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli navrhovateli požadovanou částku uhradit," řekl Klucová.

Většina bank v České republice požaduje od běžných spotřebitelů za "vedení úvěrového účtu" či "správu úvěru" obvykle 50 až 100 korun v případě spotřebitelských úvěrů a 150 korun v případě hypoték, které jsou speciálním druhem úvěru.