Obraz Františka Kupky Tvar modré, který v dubnu v Praze vydražil zahraniční kupec za rekordních 55,75 milionu korun, zůstává kulturní památkou. Takové dílo nelze trvale ze země vyvézt. "Rozhodnutí ministerstva kultury není pravomocné, do 15 dnů se proti němu lze odvolat k rozkladové komisi," řekla dnes mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková.

Vladimír Lekeš, jednatel společnosti Adolf Loos apartment and Gallery, která obraz dražila, dnes řekl, že odvolání podá. Ministerstvo rozhodlo na základě doporučení pracovníků Národní galerie (NG) i Národního památkového ústavu (NPÚ), které požádalo o vyjádření. "NPÚ nedoporučil sejmout památkovou ochranu přesto, že mi jeho ředitelka sdělila, že moji žádost památkáři vyřídí kladně," řekl Lekeš.

O sejmutí památkové ochrany žádal proto, že před aukcí dostal od NPÚ informaci, že obraz památkou není. Po aukci pak ministerstvo uvádělo, že obraz památkou je. Pokud i po odvolání k rozkladové komisi a následném rozhodnutí ministryně kultury zůstane Tvar modré památkou, a tudíž ho jeho nový vlastník nebude moci trvale odvézt ze země, je Lekeš připraven NPÚ žalovat. Také ministerstvo uvádí, že situaci zkomplikoval NPÚ svou odpovědí na Lekešův dotaz před aukcí.

Problém je v tom, že obraz byl součástí Waldesovy sbírky, která byla navržena na prohlášení za památku. Není ale zřejmé, zda se proces prohlašování dokončil. Waldesovu sbírku začal stát v restituci vracet po roce 1996. Stát, respektive NG ale navrhla v roce 1997 sbírku jako celek prohlásit za kulturní památku - to by znamenalo, že si ji dědicové žijící v USA nemohou ze země odvézt. Ministerstvo v květnu 1997 prohlásilo památkou část sbírky; restituent se odvolal a rozhodnutí pravděpodobně nenabylo právní moci.

 

Tehdy se totiž stát s restituentem dohodl na odkoupení několika obrazů za 100 milionů korun a spor již dál nepokračoval. Pravděpodobně nepokračovalo ani "prohlašování" děl mimo kolekci vykoupenou pro NG, tedy i obrazu Tvar modré. Evidence movitých kulturních památek vedená NPÚ má ale nejen podle obchodníků s uměním, ale i podle památkářů velké nedostatky.