Největší pražská městská společnosti - dopravní podnik - si poprvé v historii vyzkouší, jak se transparentně vybírá generální ředitel. Na stůl členů dozorčí rady v pondělí po poledni přistál materiál, který nabízí dvě varianty.  Až dosud o šéfovi firmy rozhodovali politici.

"První je klasické, otevřené výběrové řízení, druhá varianta počítá s pomocí personální firmy," uvedl předseda dozorčí rady dopravního podniku Jiří Nouza (TOP 09).

Sám se podle svých slov přiklání víc k první variantě, aby se mohlo vybírat z širšího počtu lidí. "Je to transparentnější," dodal Nouza s tím, že jméno nového šéfa DPP by tak mohlo být známo do dvou měsíců.

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) se přitom v neděli nechal slyšet, že ředitel by měl být vybrán do měsíce.

Dopravní podnik výběr svého nového šéfa komentovat nechce. "Varianty výběru nového generálního ředitele byly rozeslány členům dozorčí rady, v úterý by toto téma mělo být na valné hromadě podniku. Dokud se s nimi orgány společnosti neseznámí, nebudeme sdělovat podrobnosti," uvedla mluvčí DPP Jana Velčická.

S konkurzy na vysoký management nemá dopravní podnik zkušenosti. Žádný z generálních ředitelů od roku 1995 nebyl do funkce jmenován po výběrovém řízení, ale většinou jej do křesla delegovalo představenstvo na základě politických dohod.

Naposledy se tak stalo v případě Vladimíra Liche, kterého do funkce prosadil primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Ač podporován koaličním spojenectvím s TOP 09, manažer, jehož funkční období bylo původně prezentováno jako dvouleté, ve firmě skončil po půl roce.

"K tomuto rychlému řešení jsme přistoupili proto, že do výběru generálního ředitele podniku začali silně mluvit kmotři,“ tvrdil letos v únoru serveru Českápozice.cz vysoce postavený politik pražské TOP 09. Původně, podle Svobodových slov, se totiž chystalo výběrové řízení.

Ředitelem bez konkurzu

Nyní se hovoří o tom, že právě "kmotři a někteří politici" mohou za Lichovo sesazení. To totiž přišlo jen den poté, co Lich předal policii sérii trestních oznámení na bývalé managery DPP, právníky a obchodní partnery.

Z výběrových řízení však v posledních 20 letech nevzešel žádný generální ředitel. Milan Houfek se v roce 1995 do funkce přesunul z postu dopravního ředitele, jeho nástupce Tomáš Jílek, který jej v době nemoci pouze zastupoval, po Houfkově smrti už ve funkci zůstal.

Také Martin Dvořák, který DPP vedl pět let a po změně koalice na pražském magistrátu odešel z čela podniku koncem loňského roku, byl pro místo generálního ředitele vybrán. Nejprve se stal členem představenstva společnosti, později jejím místopředsedou a nakonec šéfem podniku.

Po jeho odchodu se pak v čele vystřídal nejprve Jaroslav Stůj a Magdalena Češková, která se do vedení firmy vrátila po Lichově odvolání.

Transparentní výběr šéfů neprobíhá ani na nižších pozicích. "Ze současných ředitelů neprošel konkurzem nikdo," potvrdila mluvčí společnosti Jana Velčická. Část managementu byla podle ní ve funkci ještě před příchodem Vladimíra Liche, ostatní si vybral generální ředitel osobně.

Tak jako jeho předchůdci.

 

Související