Malí dopravci, kteří mají jeden až pět kamionů, v Česku tvoří čtyři pětiny všech logistických firem. Podle Felixe je proto možné očekávat, že řada dopravců zkrachuje, protože se ceny nafty v Česku vyšplhaly na nové rekordy. Litr paliva na čerpacích stanicích v uplynulém týdnu zdražil o 42 haléřů na rekordních 37,04 Kč, vyplývá z údajů společnosti CCS.

Velcí dopravci se snaží alespoň částečně promítnout zdražení nafty do svých cen. Podle ředitele logistické firmy C.S.Cargo Aleše Willerta je firma schopna navýšení cen ve většině případů přenést na zákazníky. „Vzhledem k rozsahu pokrytí výnosů naftovými doložkami nám nárůst nafty zásadní problémy nezpůsobuje," dodal Willert.

Podobně se vyjádřil i spolumajitel logistické firmy M+L Logistik Josef Melzer. „Máme s klienty domluvené palivové doložky. Na každém propáleném litru teď tratíme dvě až tři korun. Musíme promítnout zdražení do cen, pokud to neuděláme, tak skončíme."

Zdražovat naopak neplánuje rodinná firma Autodoprava Antonín Klimeš z Hustopečí. „Na rostoucí ceny nereagujeme nijak, protože to ani nejde. Trpíme, ale zvýšit cenu za dopravu nejde, protože bychom přišli o zákazníky. Kilometr jízdy nás teď stojí asi o 8 % více," uvedl Miroslav Vašíček.

Autobusoví dopravci kvůli vysoké ceně nafty zatím neplánují zdražení jízdného. „Nemáme v plánu zvyšovat ceny jízdného a aktuální výkyvy ceny nafty neřešíme, nákupy pohonných hmot máme nasmlouvané. Proto na nás nemá krátkodobý výkyv žádný vliv," řekl ČTK mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.

Podle ředitele společnosti Veolia Transport Východní Čechy Jindřicha Poláčka je drahá nafta doslova ničí. „Náklady stále rostou a objednavatelé, což jsou většinou kraje, na to nereagují. Pokud ceny pohonných hmot nezačnou klesat nebo pokud na to objednavatelé nezareagují, bude to mít fatální dopad na obnovu vozového parku," řekl ČTK Poláček.

Českobudějovická firma ČSAD Autobusy se snaží kvůli rostoucím nákladům na naftu hledat další úspory. „Nasazujeme autobusy, které mají poloviční spotřebu," řekl ČTK ředitel Vladimír Homola. Společnost chce mít do šesti let 40 % autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Pohonné hmoty změní i u dalších obslužných vozidel. Autobusy na plyn společnost loni testovala v MHD v Písku, nyní jezdí i na dvou linkách v Českém Krumlově. Provedené zkušební jízdy potvrdily reálné snížení nákladů na pohonné hmoty.

Sdružení autodopravců Česmad dnes opět zopakovalo požadavek na snížení spotřební daně z paliv. Podle mluvčího Martina Felixe o to sdružení usiluje už přes dva roky, v současnosti by prý stačilo přechodné snížení daně, které přijala například Francie. Kromě pomoci dopravcům a motoristům je sdružení dopravců přesvědčeno, že by snížení sazby přineslo i zvýšení výběru spotřební daně.

Související