Eva Štěpánková (67)

Vzdělání:
Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze absolvovala v roce 1967. 

Kariéra:
Od roku 1971 působila jako vedoucí výroby kosmetických přípravků v Ústavu lékařské kosmetiky v Praze. Během mateřské dovolené začala v říjnu 1988 spolupracovat se Státním statkem Praha-západ v Jenči na tvorbě kosmetiky přírodního charakteru. V roce 1991 založila vlastní firmu Ryor, kterou dodnes stoprocentně vlastní. Získala mimo jiné ocenění: Lady Pro 1998, Podnikatelka roku ČR 1999, Vedoucí podnikatelka světa 2000, Marketérka roku 2007.

Soukromí:
Je svobodná, má dceru Janu.

Ryor

- Název je zkratkou parfémové kompozice rybíz - oranž používané v základních přípravcích firmy.
- Z původních dvou pracovnic v roce 1991 má podnik dnes 70 zaměstnanců.
- Loni dosáhl obrat 105 milionů korun.
- Od roku 1997 sídlí firma v Kyšicích u Unhoště.
- Vyrábí více než 200 druhů kosmetických přípravků na bázi přírodních látek.
- Má pětiprocentní podíl na českém trhu kosmetických přípravků.
- Na export směřuje pět procent produkce. Především na Slovensko, dále do zemí bývalého Sovětského svazu, Austrálie, USA, Norska, Mexika, Japonska.

Eva Štěpánková, zakladatelka a majitelka největší české firmy vyrábějící kosmetiku Ryor, neponechává nic náhodě. Stejně jako cílevědomě řídí podnik, tak si také hned při svých prvních podnikatelských krocích vychovávala nástupkyni. Dceru Janu ještě nosila v náručí, když začala spolupracovat se Státním statkem Praha-západ na výrobě kosmetiky z přírodních ingrediencí.

 

»To nebyla doba, kdy se o vás dodavatelé přetahovali, naopak. S miminem v náručí jsem ale dosáhla příznivějších lhůt dodání strojů pro výrobu kosmetiky," vzpomíná na rok 1989. Podle ní by nebylo divu, kdyby dcera na firmu zanevřela. "Vždyť v Ryoru chudák strávila dětství," říká sedmašedesátiletá byznysmenka.

Zdá se, že třiadvacetiletá Jana zkrášlovacími prostředky načichla nejen obrazně. "Nosím si práci i domů a trávím nad ní večery. Je to droga," míní. Je zřejmé, že se takzvaně pomamila. Ani jedné běžná pracovní doba nestačí. Firemní záležitosti většinou probírají až večer.
Tak zapálený nástupce musí majitelku firmy upřímně těšit, i proto ji bere na všechna důležitá jednání. Přitom ale tvrdí, že kdyby dcera nejevila o podnik zájem, neměla by s nástupcem problém. "Mám kolegu, místopředsedu představenstva Jana Brabce, který má vztah k firmě, byl by schopen ji dál vést a táhnout. Ale má spíše ekonomický a globální přístup. U dcery se mi líbí, že má na firmu kosmetický pohled," dodává.

Role mají rozděleny zatím tak, že právě o ten kosmetický prvek se stará Eva Štěpánková, předsedkyně představenstva a jediná akcionářka firmy Ryor. Pracuje na zaměření společnosti, nových trendech, rozšíření portfolia výrobků a služeb, vypracování nových technik ošetření pleti i na kontrole znalostí a kvality. Jana je od roku 2009 členkou představenstva a od loňska vedoucí marketingu Ryor. "Maminka rozumí chemii, vývoji nových výrobků, technologiím," vypočítává. "Já naopak vím, jak výrobek uvést do povědomí, jaké zvolit prostředky k propagaci a podobně," dodává. Dobře se doplňují.

S pouhými třiceti tisíci

Inženýrka chemie Eva Štěpánková, která za socialismu pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky v Praze, založila soukromou firmu Ryor v roce 1991. Tehdy plnila první tuby a lahvičky se značkou Ryor v obývacím pokoji svého rodinného domu v Praze. V roce 1997 se podnik z pozdějšího pronájmu stěhoval do Kyšic, kde získal vlastní prostory o rozloze 3000 metrů čtverečních. Investice přišla na 40 milionů korun. "To, že jsme se osamostatnili, bylo velmi dobré rozhodnutí," míní majitelka.

Ani nepřekvapí, že na otázku, jak si dámy Štěpánkovy rozdělují zisk, starší z nich odpoví, že ho vracejí zpět do firmy. "Nakupujeme nová zařízení pro výrobu, investujeme do obalů. Plánujeme stavbu nového centrálního skladu," uvádí Eva Štěpánková. Podle ní je v byznysu třeba vážit každou situaci s chladnou hlavou, neboť emoce do podnikání nepatří. Vizi má jasnou: zvětšovat svůj podíl na českém trhu i v zahraničí. Zatím si vede znamenitě. Ryor ročně prodá 1,5 milionu kusů kosmetických produktů a zaujímá pět procent tuzemského trhu. Při vysoké konkurenci světových značek je to úspěch. Jediným českým soupeřem je pro Ryor firma Dermacol.

V prvním roce 1991 dosáhl Ryor obratu 790 tisíc korun, přitom vstupní kapitál zakladatelky byl 30 tisíc korun. Dnes je obrat kolem 100 milionů korun. Krémy, mléka, masky, masážní emulze už Eva Štěpánková nevymýšlí sama. Podle jejích nápadů je zpracovává vývojový tým. Základem jsou přírodní ingredience: bylinky, extrakty z mořských řas, výtažky z kaviáru, amarantový olej a podobně. Firma vyrábí 200 druhů přípravků a každoročně dává na trh pět nebo šest nových.

Firmu jen tak neopustí

Ne všichni byznysmeni o sobě mohou říci, že za svůj úspěch mohou jen oni sami. Tedy že jim za zády nestáli vlivní přátelé, že se nedostali k privatizaci ve správný okamžik. Eva Štěpánková ano. Je vlastně jednou z mála českých žen, které to v podnikání dotáhly tak daleko. "Zodpovídám za své výhry i prohry," tvrdí. Svoji dceru připravuje, aby stejný úkol byla schopna nést také. Mají mezi sebou bez nadsázky partnerský kamarádský vztah. Vůbec není patrné, že je dělí skoro 44 let. Jana se nebojí s matkou nesouhlasit. Často odpovídá za ni, jako například při otázce: Jak si majitelka firmy vybírá nejbližší spolupracovníky? "Rodí si je," reaguje dcera.

Obě jsou přívrženkyněmi rodinných firem. "Kvůli 40 letům komunismu je jich u nás výrazně méně než jinde v Evropě, a to je škoda," míní. "Rodinné firmy jsou více flexibilní. Jen tak se nevzdávají a dbají o takzvané rodinné stříbro. Nejde jim totiž primárně o tvoření zisku, ale o tvoření trvalé hodnoty," soudí zakladatelka Ryoru. Tvrdí, že vedení firmy předá do rukou své dcery za pět let a ponechá si jen poradní hlas. Jeden až dva dny týdně jí budou stačit na sledování trendů ve vývoji kosmetických produktů. "Maminka se na firmu nikdy nevykašle, vždy bude do řízení mluvit," dodává dcera.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.