Světová ratingová agentura Standard & Poor´s ve středu snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti finského výrobce mobilních telefonů Nokia o další dva stupně hlouběji do spekulativní kategorie.

Agentura vyjádřila obavy z dalšího zhoršování ziskovosti společnosti, jejíž ztráta v posledním čtvrtletí prudce vzrostla.

S&P svůj rating Nokia snížila na BB- z dosavadního stupně BB+. Do spekulativní kategorie, která znamená, že do cenných papírů firmy nemohou investovat fondy s konzervativní strategií, zařadila agentura Nokii již v dubnu, stejně jako další dvě světové ratingové agentury Moody´s a Fitch.

Nokia minulý měsíc oznámila, že její čistá ztráta ve druhém čtvrtletí vzrostla na téměř čtyřnásobných 1,4 miliardy eur (zhruba 35 miliard Kč) a její tržby kvůli propadu prodeje chytrých telefonů klesly o 19 procent.

S&P i další ratingové agentury mají pochyby, zda nové chytré telefony Nokie založené na operačním systému Windows od Microsoftu získají tržní podíl na úkor dominantních produktů od konkurentů Apple a Samsung.

Nokia nové snížení ratingu bagatelizovala a uvedla, že má dostatečnou finanční likviditu a šetří peníze. Generální ředitel firmy Stephen Elop slíbil, že firma brzy představí nové chytré telefony založené na nejnovějším softwaru Windows 8.

Nokia byla více než desetiletí největším výrobcem mobilních telefonů na světě, nezachytila však nástup konkurence a nyní ztrácí. Její podíl na světovém trhu z maxima 40 procent v roce 2008 klesl loni na 29 procent a v prvním čtvrtletí ji v celkovém prodeji telefonů poprvé předstihl jihokorejský rival Samsung.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru