YouTube je na poli internetové reklamy mocným hráčem. Denně návštěvníci serveru zhlédnou přes 4 miliardy videí, každý měsíc ho navštíví až 800 milionů unikátních uživatelů. Mezi stovkou nejlepších inzerentů světa podle magazínu AdAge mělo hned 98 svoji kampaň na YouTube či v síti Google, která server na sdílení videí od roku 2006 vlastní.

Proto je jasné, že číslo vpravo dole pod videem zajímá každého zadavatele reklamy. Časopis Adweek do žebříčku nezařadil trailery na filmy, které by jinak tvořily naprostou většinu žebříčku, či reklamy s nálepkou "banned", které se nakonec na televizních obrazovkách buď neobjevily, nebo byly po čase staženy.

Zůstal tak výběr dvaceti reklam, které uživatele internetu skutečně oslovily a reálně tak posílily sílu značky, kterou propagovaly.

Stáří upoutávky přitom nerozhoduje, v žebříčku jsou reklamy staré i několik let. Ta nejstarší s Michaelem Jacksonem vznikla v roce 1984. Opačným extrémem je reklama, která se na serveru objevila teprve před měsícem.

20. Dove

15 milionů zhlédnutí. Reklama poukazuje na vnímání krásy, které je zkresleno používáním make-upu a úprav ex post v grafických programech. Reklama za padesát tisíc dolarů údajně přinesla díky výraznému virálnímu marketingu zisk 150 milionů dolarů.

19. Chrysler

15 milionů zhlédnutí. Těžkotonážní reklama na nový model americké automobilky z Detroitu byla nasazena minulý rok v reklamní pauze finále amerického fotbalu Super Bowl, což je z hlediska inzerce nejlukrativnější čas. Automobil řídil a hudební podkres obstaral rapper Eminem.

18. Honda

16 milionů zhlédnutí. Opět reklama na automobil ze Super Bowlu, znovu s celebritou hlavní roli. Honda vsadila na humor a nový model vlajkového SUV propaguje v odlehčeném tónu.

17. Samsung

17 milionů zhlédnutí. Virální kampaň Samsungu na technologii LED spojila šikovné audiovizuální tvůrce a velšského pastýře-šampióna, aby stvořili unikátní spot. Tvůrci nicméně přiznali, že při finálním střihu si dopomohli vizuálními triky.

16. Kia

18 milionů zhlédnutí. Reklama s tancujícími křečky na levné ekonomické auto korejské automobilky vsází hlavně na chytlavý taneční hit od LMFAO a bizarnost celého klipu. Pozoruhodné na tom je, že režie se ujal Mark Romanek, autor emocionálně silných snímků Expres foto či Neopouštěj mě.

15. Acura

18 milionů zhlédnutí. K propagaci sporťáku od Acury se sešli američtí komici Jerry Seinfeld a Jay Leno. Reklama byla zařazena v bloku upoutávek letošního Super Bowlu a v žebříčku nejlepších reklam sezony Ad Meter se umístila na 13. místě.

14. Nike

20 milionů zhlédnutí. Vizuálně podmanivou reklamu mohli vidět fanoušci fotbalu i v Česku během Eura 2012. Americký výrobce oblečení k účasti v reklamě přemluvil absolutní špičky současného fotbalu a vznikla tak atraktivní upoutávka, jejímž sekundárním cílem je oslovit fotbalové talenty k cílevědomosti a odhodlání.

13. M&M’s

22 milionů zhlédnutí. První reklama v žebříčku s tradiční délkou kolem půl minuty. Animované mluvící bonbony v humorném klipu okouzlily diváky v letošním reklamním bloku Super Bowlu. Muziku k reklamě zajistili opět LMFAO.

12. Modern Warfare 3

22 milionů zhlédnutí. Nejprodávanější hra minulého roku, utržila celosvětově téměř jednu miliardu dolarů. Fenomenální úspěch podpořila i tato akčně zábavná reklama, která vsadila na hvězdu filmového Avataru Sama Worthingtona.

11. DC Shoes

25 milionů zhlédnutí. Parametry krátkometrážního filmu splňuje tato reklama na DC Shoes. V ulicích vylidněného San Franciska předvádí závodník Ken Block kaskadérské závodnické kousky. Ze všech videí je toto nejnovější, na YouTube se dostalo 9. července tohoto roku, proto lze čekat v počtu zhlédnutí další nárust.

10. T-Mobile

26 milionů zhlédnutí. Rozdovádění dvojníci královské rodiny tancují a křepčí do rytmu dynamické hudby. T-Mobile tento spot uvolnil v Británii pár týdnů před svatbou prince Wiliama a Kate Middletonové a slavil s ním extrémní úspěch.

9. World of Warcraft

31 milionů zhlédnutí. "Na světě je 10 milionů lidí, kteří hrají World of Warcraft. Protože je Chuck Norris nechá žít." Na celosvětovém fenoménu Chucka Norrise se svezlo i marketingové oddělení hráčského studia Blizzard, které tímto videem značně posílilo už tak silnou značku nejhranější on-line hry světa.

8. Axe

35 milionů zhlédnutí. Kreativní reklamy na spreje Axe existovaly už před šesti lety, kdy YouTube fungoval teprve druhým rokem. Během šesti let nasbírala tato upoutávka přes 35 milionů zhlédnutí.

7. T-Mobile

35 milionů zhlédnutí. Reklama T-Mobilu z roku 2009 proslavila takzvaný flashmob, který se poté stal hitem sociálních sítí. Bleskové akce jako polštářové bitvy či „zmrazení“ lidí ve veřejných prostorech zaplavily nakrátko sociální sítě a v českých městech lidé podnikli desítky podobných akcí bez reklamního záměru.

6. Pepsi

37 milionů zhlédnutí. Deset let starou upoutávku si možná pamatujete i z reklam vysílaných u nás. Nadčasovost reklamy potvrzuje i fakt, že YouTube vznikl až dva roky potom, co prestižní reklamní studio BBDO spot natočilo.

5. Old Spice

42 milionů zhlédnutí. Možná nejslavnější a nejcitovanější reklama poslední doby. Výborné využití měnícího se prostředí proslavilo hlavního protagonistu Isaiaho Mustafu a podobný koncept Old Spice ještě několikrát využil.

4. Pepsi

44 milionů zhlédnutí. Michael Jackson v nejlepší formě zakomponoval nová slova do svého hitu Billie Jean a vznikl tak hudební mix, který je reklamou vlastně jen tak mimochodem. I téměř třicet let od vzniku tento klip nepřestává internetové uživatele fascinovat.

3. Volkswagen

54 milionů zhlédnutí. Náklady na spot byly vzhledem k nasazení do nejdražšího reklamního času a získání licence od LucasFilmu (studio, která vlastní práva na Hvězdné války) enormní, nicméně náklady v tomto případě nepřišly vniveč. Jedná se o nejslavnější internetovou reklamu vysílanou na Super Bowlu vůbec.

2. Evian

58 milionů zhlédnutí. Reklama, která je svým stylem nejvíce podobná výše zmíněným tancujícím křečkům kombinuje počítačovou animaci s reálným prostředím. I když je reklama stará už přes tři roky, uživatelé tancující miminka na kolečkových bruslích stále sdílejí.

1. Angry Birds

76 milionů zhlédnutí. Neexistuje většího symbolu expanze chytrých telefonů a tabletů. Internetová reklama na Angry Birds si suverénně uzmula první příčku. Reklamu na nové dobrodružství „rozzlobených ptáků“ nelze samozřejmě považovat za absolutní ukázku dobře provedeného virálního řemesla. Celý byznys Angry Birds (kromě merchandisingu) se točí na internetu, proto je jejich vítězství v počtu zhlédnutí na YouTube logické.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.