Americká internetová společnost Google dobrovolně zaplatí rekordní pokutu 22,5 milionu dolarů (asi 460 milionů Kč) za to, že potají sledovala miliony uživatelů webu, ačkoli slíbila respektovat jejich soukromí.

Uvedla to Federální komise pro obchod (FTC), do jejíž kompetence případ v USA spadá.

Google sledoval uživatele, kteří používají webový prohlížeč Safari od konkurenční společnosti Apple. Google podle FTC nebral ohledy na to, že si uživatelé v počítači nastavili, že si nepřejí, aby Google jejich aktivity na webu sledoval.

Google je podnik s miliardovými obraty, výše pokuty jej tedy po finanční stránce nijak neohrozí. Podle agentury AP jde ale o největší pokutu, jakou kdy FTC vyměřila za to, že nějaká firma porušuje smlouvu, na jejímž obsahu se předtím s FTC dohodla a zavázala se ji respektovat.

Tím, že Google souhlasí s pokutou, končí vyšetřování, které FTC proti firmě vedla. Úřady kladly Googlu za vinu, že používal počítačový kód běžně označovaný jako "cookies", aby mohl sledovat majitele přístrojů iPhone a iPad a zjistit, kdo si v prohlížeči Safari zablokoval možnost, aby o jeho aktivitách na webu Google shromažďoval informace.

Praktiky, které Google použil, byly v rozporu s dohodou z roku 2011. Tu si Google dojednal s FTC kvůli zpackanému startu sociální sítě Buzz. Ta už dnes není v provozu.

Google na jaře dostal v USA také pokutu 25.000 dolarů (476.000 korun) kvůli svému projektu městských panoramatických map Street View. Podle americké Federální komise pro komunikace firma shromažďovala data bez povolení a poté se bránila vyšetřování.

Google shromažďoval v rámci Street View v letech 2007-10 záběry i z řady dalších zemí světa. Firma měla kvůli projektu velké problémy například v Německu, ve Francii dostala pokutu 100.000 eur (2,5 milionu Kč) a problémy měla i v České republice.

A takto se ke zprávě vyjádřil samotný Google:

„V Googlu jsme nastavili ty nejvyšší standardy v oblasti ochrany soukromí a bezpečnosti našich uživatelů. Americká Federální obchodní komise (FTC) se zaměřila na naši stránku centra nápovědy z roku 2009, která byla zveřejněna dva roky před naší dohodou s FTC a rok před tím, než Apple změnil svá pravidla týkající se cookies.

Tuto stránku jsme nyní změnili a také jsme podnikli kroky k odstranění reklamních cookies, které z prohlížečů Apple nesbíraly žádné osobní údaje.“