Desítky hudebníků bubnují do rytmu a okolo nich pobíhají tanečníci s tradičním drakem. Představení jako by se nehodilo k velké, moderní a jednoduše pojaté průmyslové budově za nimi. Dunění bubnů pomalu vyvrcholí v dramatický závěr - za muzikanty se rozvine obrovský plakát: "BMW Vítej v Šen-jangu."

Mnichovská automobilka právě v hlavním městě průmyslové provincie Liao-ning sousedící se Severní Koreou otevřela novou továrnu. Jakmile návštěvník projde její hlavní branou, nepozná, že se nachází na území státu, který je stále mnohými považován za producenta nekvalitních výrobků. Naopak. S továrnou v šenjangské čtvrti Tchie-si si nezadá ani ta v domovské zemi BMW - Německu.

"Je to nejnovější a zároveň nejmodernější továrna v celé síti BMW. Automobilka má přitom desítky fabrik nejen v Německu, ale i v USA, Indii, Egyptě nebo Jižní Africe," říká Peter Lutz, šéf projektu továrny v Tchie-si, když týdeník Ekonom provádí po zbrusu nové výrobní hale. Je naprosto čistá a také stále trochu prázdná. Ještě chvíli potrvá, než se rozběhne do normálního režimu.

Automobilka BMW otevřením nové továrny v čínském regionu vytvořila 2000 nových pracovních míst. Lidé zatím budou pracovat ve dvou osmihodinových směnách pět dní v týdnu. Fabrika tedy počítá s dalším nárůstem výroby. Velká linka bude produkovat dva modely, které mají nalákat hlavně nové čínské zákazníky - kompaktní SUV BMW X1 a prodlouženou verzi sedanu BMW řady 3.

V továrně ale nepracují jen místní. Řadu zaměstnanců tvoří také experti z jiných továren, především z Německa. Přijíždějí do Šen-jangu na stáž nebo na kontroly správného procesu výroby. Na oplátku se zase pár čínských zaměstnanců podívá na několik týdnů nebo měsíců do Mnichova. Pohyb mezi oběma místy je už dnes tak velký, že německá letecká společnost Lufthansa s otevřením fabriky spustila přímou linku mezi Šen-jangem a Německem.

Zatím jste si přečetli 40 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru