Provozní zisk předního japonského výrobce spotřební elektroniky Sony se v prvním čtvrtletí firemního finančního roku propadl meziročně o 77 procent na 6,3 miliardy jenů (1,7 miliardy Kč).

Společnost sdělila, že má nadále potíže se slabou poptávkou po svých televizorech a dalších produktech, které jsou vystaveny ostré konkurenci zahraničních rivalů. Novým problémem je pro ni navíc dluhová krize a nastupující recese v Evropě.

Provozní výsledek skončil hluboko pod odhady analytiků. Ti podle agentury Thomson Reuters čekali zisk 17,6 miliardy jenů.

V čistém vyjádření utrpěla Sony ztrátu 24,6 miliardy jenů proti zisku 15,5 miliardy JPY před rokem. Tržby společnosti se zvýšily o 1,4 procenta na 1,5 bilionu jenů.

Dnešní údaje poskytují první pohled na výkon nového šéfa Sony Kazua Hiraie. Ten převzal nejvyšší výkonnou funkci ve firmě v dubnu se slibem zvrátit negativní trend a obnovit růst s pomocí zaměření na ziskové segmenty jako fotoaparáty, hry a mobilní přístroje.

Za poslední finanční rok do konce března utrpěla Sony provozní ztrátu 67 miliard jenů a rekordní čistou ztrátu 456 miliard jenů. Pro tento rok čeká firma provozní zisk 130 miliard jenů a po čtyřech letech ztrát také návrat k čistému zisku.

Pokles eura vůči jenu

Dluhová krize v eurozóně nejenže snižuje poptávku po elektronice, ale Sony mnohem výrazněji než jeho konkurenti trpí poklesem eura vůči jenu. Evropský trh se na tržbách Sony podílí pětinou ve srovnání se zhruba desetinou u konkurentů Panasonic a Sharp.

Zpevnění japonské měny o jeden jen proti euru znamená pro Sony snížení provozního zisku o šest miliard jenů proti ztrátě 2,5 miliardy jenů u Panasonic a zhoršení o maximálně 500 milionů jenů u firmy Sharp.

Sony má ale hlavně problémy vyrovnat se zahraničním konkurentům jako Apple, Samsung a Microsoft, kteří dominují na lukrativních trzích mobilních přístrojů a počítačových her.

"Tržby za chytré telefony a hry nezaznamenaly větší pokrok k plnění cílů," řekl agentuře Reuters Takaši Watanabe z tokijské pobočky banky Goldman Sachs.