Libor Hájek (68)
Vzdělání: Absolvoval střední průmyslovou školu elektrotechnickou a Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, obor provoz a ekonomika dopravy a spojů (1975 až 1980).
Kariéra: Do roku 1978 působil ve Správě dálkových kabelů. V letech 1978 až 1991 byl provozním náměstkem podniku Výstavba inženýrských staveb. Řídil velké dopravní stavby v Praze (Jižní spojka, Barrandovský most). V roce 1991 spolu s několika kolegy založil firmu Eltodo. V současnosti je prezidentem celého holdingu. Spolu s manželkou Zdeňkou Molnárovou drží majoritní podíl (cca 58 procent).
Soukromí: Je podruhé ženatý. Má dvě vlastní dcery, jednu dceru a jednoho syna vyženil.

Vcházíme do centrálního dispečinku společnosti Eltodo v pražské Novodvorské ulici. Doprovod nám dělá Libor Hájek, prezident firmy, který se svojí manželkou holding majoritně ovládá. Hledíme na velkoplošný monitor s mapou České republiky. Kliknutím si lze přiblížit aktuální situaci ve městech a obcích, v nichž se Eltodo z pověření místních radnic stará o veřejné osvětlení a světelné křižovatky.

Zvětšujeme si Prahu, která má pro firmu největší význam. Svítí na ní téměř 600 malých koleček - křižovatek -, přičemž jejich barva naznačuje, v jakém stavu se semafory aktuálně nacházejí. Vedle toho vidíme i několik desítek trojúhelníčků - označujících lokální rozvaděče veřejného osvětlení.

Celkem se Eltodo v hlavním městě stará o 145 tisíc stožárů a dalších "světelných bodů". V rámci celého Česka jich obhospodařuje 230 tisíc ve 210 městech a obcích. Kromě Prahy ještě třeba v Liberci (tam má i křižovatky), v Ústí nad Labem či v Hodoníně.

"Je to krásná práce," rozplývá se Hájek nad elektronizovanou mapou, v níž lze dohledat informace o každém kandelábru, přičemž si je ale vědom, že o dvě nevýznamnější města - Prahu a Liberec - může firma přijít.

Liberec už smlouvu s Eltodem nedávno vypověděl, dlouhodobý kontrakt v Praze vyprší na konci příštího roku a nová politická reprezentace hlavního města nevylučuje, že si najde jiného správce. To vše může mít vliv i na cenu celého holdingu podnikajícího v elektrotechnice, telekomunikacích a dopravě, který osmašedesátiletý Hájek plánoval prodat konsorciu finančních skupin J&T a Natland.

Z obchodu však nedávno překvapivě sešlo. Šéf firmy to ale nevzdává. Jak v rozhovoru pro týdeník Ekonom říká, se svými kolegy se chystá pro Eltodo najít nového ženicha a přenechat mu alespoň polovinu akcií.

Je těžké zbavovat se firmy, kterou člověk sám založil a 20 let vedl?

Samozřejmě jsem se s tím musel delší dobu vnitřně vyrovnávat. Eltodo je krásná firma, na druhou stranu já vím, že tu věčně nebudu. Problém, který s přibývajícím věkem cítíte jako stále naléhavější, je v tom, že všechny rozhodovací procesy končí u vás a vy jste na to úplně sám.

A já hlavně hledám člověka, který mi pomůže, protože je to pořád náročnější a náročnější. A navíc jsem celý život zvyklý plánovat a naplánoval jsem si, že musím své děti o majetek podělit dříve, než umřu.

Děti máte čtyři, dvě vlastní a dvě nevlastní. Není mezi nimi nikdo, kdo by tu "káru" chtěl táhnout dál?

Následovníka nemám. Oni podnikají, ale v jiných oborech. Také se všichni hodně točí kolem sportu. Dcera závodně házela oštěpem, dva vnuci hrají hokej v Liberci (hokej v Liberci Eltodo i sponzoruje - pozn. red.). Mají prostě trochu jiné směřování. Tak mi nezbývá, než se s tím vyrovnat a respektovat to.

Považujete model rodinné firmy, což Eltodo do jisté míry je, za optimální? Mnozí vyzdvihují, že takový podnik obvykle jde za dlouhodobými cíli, nikoli za krátkodobými spekulativními zisky.

Donedávna jsem rodinnou firmu za optimální model považoval, tak ještě před třemi lety. Teď samozřejmě vnímám i některé problémy.

Slyšeli jsme, že kdyby prodej Eltoda dopadl, jak jste si loni plánoval, měla by skupina J&T 40 procent akcií, Natland taky 40 procent a vám by zůstalo 20 procent. Úplně byste tedy neodešel.

Ono to mělo být trochu jinak. Aby to bylo úplně právně čisté - teď myslím i ve vztahu k minoritním akcionářům - poradci nám doporučili prodat nejdříve celou firmu, tedy 100 procent akcií, přičemž bych si poté 20 procent koupil zpět. A zůstal bych tady, alespoň po nějakou dobu, malým akcionářem. Všichni stáli o to, abych neodcházel úplně.

Asi si uvědomili, že podstatnou hodnotou firmy je právě vaše osoba, s vašimi zkušenostmi, známostmi a konexemi.

Může to vypadat, že beze mě by to nešlo, ale dnes už to není pravda. Tíže tendrů leží na jiných lidech, mladších. Mám tady spoustu velmi kvalitních lidí, třeba kolegu Jiřího Řeháka, který je špičkovým odborníkem v dopravě a počítačích, nebo kolegu Stanislava Stejskala, který vede Vegacom a je specialistou v telekomunikační technice. Všichni si myslí, že se ty zakázky dohadují někde po hospodách a že to tam domlouvá Hájek, ale tak to není.

Tendry se vyhrávají dobrými nápady, znalostmi oboru a dobrou cenou. Já mohu být dnes užitečný v tom, že si hodně pamatuji. Jak říkal Werich, blbí mají čas si pamatovat, chytří musejí vymýšlet. Já si tady pamatuji a mladí vymýšlejí.

Zatím jste si přečetli 60 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru