Francouzská vláda představila nová opatření na podporu tamního automobilového sektoru. Jsou mnohem méně ambiciózní než v letech 2008 a 2009, kdy vlády v řadě zemí Evropy začaly automobilový sektor podporovat kvůli dopadům finanční a hospodářské krize.

Nová pomoc se zaměřuje hlavně na elektromobily a hybridní vozy a měla by pomoci řešit hlavně problémy v Peugeotu.

Socialistická vláda pod vedením prezidenta Françoise Hollanda čelí situaci, kdy se v odvětví výroby automobilů bude muset vypořádat s další vlnou propouštění. Největší francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën se totiž chystá propustit až 8000 zaměstnanců, což představuje kolem deseti procent její pracovní síly.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Předchozí vláda sektor podpořila takzvaným šrotovným, které zvedlo zájem o automobily. Ministerstvo průmyslu nyní uvádí, že příspěvek na nákup plně elektrických automobilů se zvýší z 5000 na 7000 eur (asi 179.000 Kč).

Příspěvek na hybridní vozy se zdvojnásobí a dosáhne 4000 eur (asi 102.000 Kč), týkat se ale bude jen vozů vyrobených ve Francii, tudíž jen automobilek Peugeot a Toyota.

Vláda prezidenta Hollanda, která je u moci asi dva měsíce, teď prochází zatěžkávací zkouškou. Má před sebou totiž spor mezi automobilkou PSA Peugeot Citroën a odboráři. Těm se nelíbí, že chce automobilka propouštět a zavřít továrnu v Aulnay u Paříže.

V problémech nejen Peugeot

Problémy, s nimiž se automobilový sektor potýká, se ale zdaleka neomezují na Peugeot. Prodej aut v Evropě v prvním pololetí klesl o téměř sedm procent a největší propad postihl Francii, Itálii a Španělsko. Prodej se tam snížil minimálně o deset procent.

Jednou z mála automobilek, kterým se daří hospodářský útlum překonávat, je Volkswagen. Vděčí za to především své přítomnosti na mnoha rozličných trzích, včetně Číny, Spojených států a Brazílie.

Soubor nových opatření, která dnes francouzská vláda předložila, rovněž uvolní až 150 milionů eur v podobě státem garantovaných půjček určených subdodavatelům. Ti jsou nynějším útlumem výroby silně zasaženi. Vláda také bude mít nově povinnost při nákupech automobilů objednat alespoň čtvrtinu elektromobilů nebo hybridů.

Hollande slíbil, že automobilový sektor znovu postaví na nohy a zabrání dalšímu masovému propouštění. Státní pokladna je ale po třech letech hospodářské krize zdecimovaná, což možnosti nějakého většího zásahu téměř vylučuje.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru