Není to nic, čím by se příčetný člověk měl na veřejnosti chlubit, ale jsou i tací, kteří vzdálenost Praha-Brno stihnou autem urazit zhruba za 80 minut, možná i méně. Normální člověk trasu při malé hustotě provozu a bez dopravních komplikací ujede přibližně za dvě hodiny. Dá se očekávat, že po letošním září, kdy by rekonstrukce nejstarší české dálnice měla začít, se jízda na frekventované trase dosti prodlouží.

A to i když Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že i v místě oprav budou zachovány vždy dva pruhy v každém směru s omezením rychlosti na 80 kilometrů v hodině. Minulý týden, v pondělí 16. července, měly stavební firmy poslední možnost přihlásit se do tendru na opravu první části dálnice D1.

Kolony, zácpy i autonehody jsou běžnou součástí života na D1 už nyní, a se stavbou se jejich pravděpodobnost nutně zvýší. "Bude to zatěžkávací zkouška pro řidiče, zkouška trpělivosti pro nás všechny," připustil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Hlavní alternativa k jízdě mezi Prahou a Brnem je prakticky jen jedna: železnice. I když se České dráhy na vybraných trasách (zejména z Prahy do Ostravy) konečně musejí potýkat s konkurencí, na vyhledávané trase Praha-Brno mají monopol, a budou tedy z očekávaných komplikací na silnici těžit. Společnost RegioJet, která jezdí mezi Prahou a Ostravou, ani Leo Express, jenž má provoz zahájit letos v prosinci, vlaky mezi hlavním městem a Brnem zatím vypravovat nebudou.

Tankodrom potřebuje opravit

"Trasa Praha-Brno je jednou z tras pro další fázi. Je tedy v pořadí a rozhodně je velmi zajímavá," řekl Ekonomu majitel Leo Expressu Leoš Novotný. Kdy ona "další fáze" nastane, jasné není, rozhodně však ne dříve než v průběhu příštího roku. První trasa, kterou plánuje spustit letos na konci roku, je Praha-Ostrava. "Myslím ale, že oprava D1 nám pomůže i na této trati," podotýká Novotný.

Faktem je, že rekonstrukce "dé jedničky" se dotkne i lidí cestujících do dalších moravských regionů, mimo jiné do Olomouce, Ostravy či Zlína, ale i do zahraničí, například do Bratislavy.

O provoz vlaků mezi Prahou a Brnem měla původně zájem i společnost RegioJet, nyní má už ale jiné priority. "Provozování této trasy nám nebylo umožněno. Nyní jsme exkluzivním partnerem Deutsche Bahn pro trasu Praha-Hamburk a nechceme tříštit pozornost. Je to náročný projekt v hodnotě několika miliard korun a chceme se na něj koncentrovat," řekla týdeníku Ekonom Martina Blahová, generální ředitelka Student Agency, která RegioJet ovládá.

Sama Blahová má svoji hlavní kancelář v Brně. Pravidelně jezdí do Prahy a na opravu D1 se tak netěší jak z osobních, tak z byznysových důvodů. "Ale všichni, kdo po D1 jezdíme, víme, že je to tankodrom a že oprava je nutná," podotýká Blahová, která očekává, že rekonstrukce přinese potíže i žlutým autobusům Student Agency. "Sleduji, jak se to má opravovat, v každém směru mají být sice dva pruhy zachovány, ale nepochybně nám to zkomplikuje život. Plánujeme podpůrná opatření, abychom usnadnili život našim klientům. Musíme si jen přát, aby to probíhalo rychle, aby se, pokud možno, pracovalo i v noci," říká Blahová.

VÍCE SE DOČTETE V POSLEDNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 19. ČERVENCE, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související