Ještě před půl rokem ani zaměstnanci české pobočky Googlu nevěděli, že jeden z šestnácti viceprezidentů společnosti vyrostl v Česku. Robert Kyncl působí na pozici viceprezidenta Googlu pro obsah druhým rokem. Při krátké návštěvě v Praze si našel čas na rozhovor pro HN a IHNED.cz.

Nejvýraznější dopad z novinek, o kterých Robert Kyncl mluvil, bude mít pro české uživatele nové pravidlo, které končí s diskriminací mobilních telefonů a chytrých televizorů na YouTube. Všechen obsah, který bude na YouTube, musí být dostupný na všech typech zařízení.

HN: Plánujete nějaké novinky pro Česko?

Obecně se snažíme rozvíjet obsahové služby podle jazyků místo tradičních regionů. Zatím jsme se zaměřili na angličtinu. K češtině jsme se ještě nepropracovali.

V Česku nicméně stejně jako ve světě funguje spojení YouTube s hudbou. Díky YouTube se české kapely a hudebníci mohou prosadit globálně. To je velká změna díky internetu, která skvěle funguje i v obsahu. Stačí se podívat na to, jak se prosadila třeba televize Al-Džazíra, která zavádí stále nové kanály a oslovuje diváky po celém světě. No a nás těší, že můžeme být v centru toho všeho.

Spoustu věcí na YouTube ještě musíme zlepšit, ale už jen to, že se lidé ve Spojených státech mohou dívat na české animované pohádky a že u toho jsou lokální americké reklamy, je vynikající. Možnosti pro české talenty prosadit se v zahraničí nebyly nikdy v minulosti lepší.

HN: Není to zároveň trochu problém kvůli porušování autorských práv?

Už to není problém. Zhruba v letech 2006 a 2007 jsme s tím ještě měli potíže, ale investovali jsme spoustu prostředků do vytvoření systému Content ID, který autorská díla automaticky pozná. Pokud systém narazí třeba i jen na útržek filmu, nastane jedna ze dvou variant: buď klip stáhneme, nebo k němu přiřadíme reklamu.

Stále více majitelů práv volí druhou variantu, protože z ní mají peníze. Místo toho, aby se s námi soudili, jim prostě vypisujeme šeky. Rád tento trend označuji za crowdsourcovaný marketing, kdy nadšení lidí pro filmy a seriály pomáhá budovat značku majitelům práv.

HN: Myslíte, že se díky globalizaci a YouTube dočkáme třeba odstranění časového odstupu při zpřístupnění zahraničních televizních seriálů?

Myslím, že si majitelé autorských práv zachovají i nadále systém časové posloupnosti, tedy oddělení termínů dostupnosti v různých typech médií, protože tak získají více peněz. Zároveň si ale myslím, že v dohledné době začnou nabízet své produkty bez regionálních omezení.

To pro ně bude také výhodnější už kvůli pirátství. Zároveň tak budou moci efektivněji pracovat na marketingu. Nebudou muset pouštět kampaně samostatně v různých zemích, ale povedou kampaň najednou a globálně.

HN: Je podle vás reálné, že tato změna přijde během následujícího roku?

Chvíli to ještě potrvá. Smlouvy uzavírané na Google Play stále obsahují regionální omezení ze strany majitelů práv. I to je důvod, proč jsme začali finančně podporovat tvorbu obsahu na YouTube, který nebude svázaný spoustou omezení.

Zlepšujeme i podporu pro další jazyky. Máme automatické titulky – přepis z mluvené řeči – a nově od tvůrců získáváme i přepis scénářů, takže titulky budou přesnější a obsah dostupnější většímu publiku.

HN: Autorských práv se týká také nepříjemná vlastnost YouTube – nedostupnost spousty obsahu na telefonech a chytrých televizích. Chystáte nějaké změny?

Jsem rád, že jste se zeptal, protože mám dobrou zprávu. Tento týden začne platit nové pravidlo, které říká, že jakýkoliv obsah na YouTube musí být dostupný na všech zařízeních.

Taková změna znamenala podepsat s majiteli práv nové smlouvy. Pracovali jsme na tom přesně rok a nejspíš ještě pár týdnů potrvá, než se to projeví na kompletním obsahu YouTube.

Velký rozhovor s Robertem Kynclem najdete v úterních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru