Výroba osobních aut v Česku v letošním prvním pololetí vzrostla meziročně o pět procent na rekordních 662 529 vozidel. Rostla ale pomaleji, než v prvním čtvrtletí, kdy odvětví vykázalo 14procentní nárůst. Oznámilo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu.

Domácí prodej osobních aut od tuzemských výrobců se zvýšil o 12 procent na 37.102 vozů, export stoupl o šest procent na 741 872 vozidel. Růst vývozu zachraňují trhy jako je například Čína, v EU je poptávka kvůli krizi slabší.

"Vývoj na evropských trzích, na které je směřována většina produkce vozidel vyráběných v ČR, není příznivý. Za první pololetí došlo k poklesu prvních registrací osobních automobilů o více než šest procent, což představuje pokles prodejů zhruba o 460 000 aut. Je logické, že této situaci se musí pružně přizpůsobovat i evropská výroba vozidel," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Nárůst zaznamenala Škoda Auto, která zvýšila produkci o téměř šest procent na 376 524 aut, a Hyundai Nošovice s růstem o 36 procent na 163 530 vozů. Kolínská TPCA ohlásila pokles výroby o více než pětinu na 122 474 vozů.

Podle Jahna výsledky za pololetí nasvědčují, že by si český automobilový průmysl mohl udržet mírnou růstovou dynamiku.

"Samozřejmě přitom bude záležet na dalším vývoji zejména na evropských trzích a též na rozvoji exportu do dalších zemí," dodal.

Produkce autobusů se v pololetí zvýšila o osm vozidel na 1477 vozů. Nejvíce, 1273 vozidel, vyrobilo Iveco, následuje SOR se 184 autobusy a KH motor Centrum Opava s 20 kusy.

Výroba nákladních vozů se zvýšila o 15 procent na 734 aut. Nárůstu pomohla hlavně letňanská Avia, ve které stoupla produkce o čtyři pětiny na 510 vozidel, naopak Tatře klesla výroba o třetinu na 224 aut. Produkce přípojných vozidel stoupla o dvě pětiny na 789 přívěsů a návěsů.

Výroba motocyklů se díky nárůstu u jediného výrobce Jawy zvýšila o 120 procent na 1294 strojů.

Celková výroba silničních vozidel v Česku se zvýšila o 4,4 procenta na 675 754 vozů všech kategorií.