Zahájení spolupráce státu s pracovními agenturami při umisťování nezaměstnaných se odkládá minimálně o čtvrt roku. Ministerstvo práce a sociálních věcí původně vypsání výběrového řízení na personální agentury, které by přejímaly klienty úřadů práce, plánovalo na začátek června. Nyní však resort start tendru odsunul na podzim.

"Ještě je nutné posoudit soulad podmínek spolupráce s novými požadavky zákona o veřejných zakázkách," vysvětluje zdržení ministr Jaromír Drábek.

"Příslušná analýza bude hotová do konce září. Pak bude rozhodnuto o dalším postupu," dodává Táňa Kozel­ková z tiskového oddělení ministerstva.

Zadávací podmínky výběrového řízení přitom čelí kritice ze strany personálních agentur. Systém, který ministerstvo navrhuje, podle nich nemůže být finančně zajímavý pro žádnou firmu, která by chtěla nezaměstnaným skutečně hledat práci.

A vyplatit by se mohl jen těm agenturám, které by nezaměstnané pouze vedly ve svých evidencích, nic užitečného pro ně nedělaly a inkasovaly za to zákonem stanovenou částku, konkrétně 5000 korun za uchazeče.

"Sedm z deseti nezaměstnaných, které agentury dostanou na starost, budou z řad dlouhodobě nezaměstnaných. Poctivé agentury podmínky navrhované ministerstvem akceptovat nemohou, protože by prodělávaly," říká předsedkyně Asociace poskytovatelů personálních služeb a šéfka největší české personální agentury Manpower ČR Jaroslava Rezlerová.

Pracovních agentur je dost

Na ministerstvu práce se však přesto nedostatku uchazečů o spolupráci s úřady práce nebojí – spoléhají přitom zejména na jejich velký počet. "V současné době je evidováno přes tisíc agentur, které se potenciálně mohou výběrového řízení zúčastnit," říká mluvčí resortu Viktorie Plívová.

Pro "nepoctivé" agentury mohou aktuálně nastavené podmínky znamenat snadný výdělek.

"Navrhovaný systém umožňuje, aby neseriózní agentura převzala například 500 lidí, domluvila se se spřízněnou společností, aby je třeba na dva dny zaměstnala, a pak od státu inkasovala přes tři miliony korun, protože za umístění uchazeče náleží kromě standardní odměny 5000 korun ještě další bonus – 1250 korun," vysvětluje marketingová manažerka personální agentury Adecco Iva Didová.

Tato pravidla nepovažuje za šťastná ani specialista na pracovní právo z advokátní kanceláře Randl Partners Ondřej Chlada. "Rozumnější by bylo vázat nejvyšší část finančního plnění právě na dosažení cíle, o který jde, tedy na obstarání reálné příležitosti uzavřít pracovní poměr," soudí.

Ministerstvo práce a sociálních věcí však systému, který nastavilo, věří. Na otázku vyvstávající v souvislosti s nepoctivými výdělky nabízí jednoduchou odpověď.

"Pokud by agentury chtěly pouze získat příspěvek od státu bez toho, aby jim šlo o reálné umístění uchazeče, by to to jasný signál pro to, aby s takovou agenturou nebyla uzavřena žádná další dohoda," konstatuje ředitel odboru služeb trhu práce ministerstva Jiří Vaňásek.

Výběrového řízení se za současných podmínek nechystá zúčastnit ani další velká agentura práce působící v Česku – Grafton Recruitment.

"Podle ministerstva by mělo být 70 procent uchazečů, které by personální agentura dostala přidělené, dlouhodobě nezaměstnaných. Cílem by přitom mělo být umístit je do firem na dobu neurčitou," popisuje ředitel Graftonu pro Evropu Milan Novák.

Něco takového je podle něho v současné ekonomické situaci a v době, kdy je standardem takové uchazeče přijímat na dobu určitou, nesplnitelné.

Stejný názor zastává i spolumajitel firmy Job-centrum Ostrava a prezident Asociace pracovních agentur Radovan Burkovič.

"Od dlouhodobě nezaměstnaných uchazečů nelze očekávat příliš aktivní přístup. Je to sice obecný předsudek, ale pokud se někdo práci vyhýbá, anebo do ní chodí opilý, není to případ pro agenturu práce, ale pro sociální služby," říká. Ani on neví o nikom, kdo by byl ochotný podmínky nabízené ministerstvem akceptovat a do výběrového řízení se přihlásit.

Burkovič si přitom stejně jako Rezlerová stěžuje na špatnou komunikaci s ministerstvem. Podobu spolupráce podle nich ministerstvo s oběma hlavními profesními organizacemi – tedy s Asociací poskytovatelů personálních služeb a Asociací pracovních agentur – konzultovalo naposledy loni. Jejich výhrady vůči nastavení systému přitom resort nezapracoval.

Takzvané sdílené zprostředkování zaměstnání přitom není principiálně špatný nápad: Úřad "předá" nezaměstnaného agentuře. Ta mu najde práci a dostane za to zaplaceno. Na tom nevydělá jen agentura, ale i stát – ušetří na podpoře či na sociálních dávkách.

"V zahraničí podobná kooperace soukromých a státních zprostředkovatelen práce funguje již řadu let. A pokud vím, tak například ve Francii se díky tomu významně zvýšily počty lidí, kterým se daří najít práci," uzavírá Rezlerová.