Miroslav Dvořák v roce 2009 šéfoval ruzyňskému letišti a krachoval mu největší zákazník – ČSA. Stal se proto i šéfem aerolinií.

V rozhovoru pro HN říká, že z pohledu letiště se vše podařilo: „Snížili jsme riziko, které ČSA pro letiště představuje. Jeho podíl klesl z padesáti procent na současných pětadvacet. Snížení se přitom podařilo nahradit jinými dopravci, na hospodaření letiště to tak nemá dopad.“

Zbývá ale ještě splnit úkoly, které dostal od vlády. Během roku musí dokončit transformaci ČSA, a přiblížit ji tak zamýšlené privatizaci.

Potenciální kupci se do kanceláří aerolinií jezdí dívat bez ustání. Žádné z jednání se ale nikdy nedostalo za hranici informativní schůzky.

Kupci zatím váhají

„Myslím, že tu není žádný vážný zájemce,“ říká Dvořák, který je v současnosti šéfem Českého aeroholdingu. Nově vytvořené státní firmě patří dráhy ruzyňského letiště, vlastní i firmu Letiště Praha, která celý areál provozuje a tento měsíc se stane i majitelem ČSA. Právě tyto organizační změny mají kupce přilákat.

Nejpravděpodobnější zájemci pocházejí ze zemí mimo Evropskou unii a ti by v případě koupě celých ČSA přišli o možnost provozovat bez omezení vnitroevropské lety. Česko jim chce nabídnout prodej 49 procent akcií aerolinií, zbytek by vlastnil právě aeroholding.

„Je to pro ně zajímavější, než kdyby zbytek vlastnil český stát,“ popisuje Dvořák. Zájemci například z řad asijských aerolinií by tak měli za partnera firmu, jejíž hlavní byznys je právě pražské letiště, a má tak zájem na fungujících aeroliniích.

Taková je teorie. Zájemce ale odrazuje i neskončené vyšetřování Evropské komise, zda záchrana ČSA českým státem neporušila tržní pravidla. Čekají i na to, jak dopadne transformace firmy. Dvořák říká, že jsou ČSA po zhruba třetinové redukci počtu letů schopné dosahovat zisku. Konkrétní čísla ale nejsou k dispozici, firma minulý týden uvolnila jen šest čísel z výsledků loňského roku.

Pomáhá Rusko

Například to, že navzdory prodeji majetku za bezmála 900 milionů korun, prodělala čtvrt miliardy. Zbylé údaje státní firma tají, i když většina evropských aerolinií již oznámila i výsledky za první čtvrtletí. ČSA loňská čísla zveřejní až za několik měsíců ve výroční zprávě.

Údaje o letošním roce tak zůstávají obecné. „Obsazenost je na úrovni loňského roku. Průměrná cena letenky ale roste o desítky procent,“ říká Dvořák. Jde o důsledek zrušení letů s nejnižším výnosem, a naopak častějších letů do zemí bývalého Sovětského svazu, kde jsou ceny letenek vyšší.

Jak se to projeví v letošních výsledcích, ukáže až další vývoj cen paliva a vývoj dluhové krize. Varující je například prognóza asociace leteckých společností, která čeká, že se obor v Evropě propadne z loňského zisku do ztrát. Dvořák proto mluví o tom, že by evropské země měly leteckou dopravu finančně podporovat, stejně jako to dělají země v Asii.

Rozhovor s šéfem ČSA Miroslavem Dvořákem čtěte na straně 20 pondělních HN.

Čtěte více v Hospodářských novinách