Kdepak akcie, burzy, banky, hypotéky nebo koncerny. Byly to rodinné firmy a živnosti, které v dobách komunistické totality přetrvaly v myslích lidí jako nejsvětlejší vzpomínka na prvorepublikový kapitalismus. Značky jako Baťa, Jawa, Karma, Brouk & Babka či Salon Podolská se staly legendou, symbolem kvality, poctivosti, solidnosti a osobní odpovědnosti. Především ale zůstaly pevně spojeny s příběhy podnikatelského úspěchu svých zakladatelů.

Není proto divu, že právě k tomuto typu podnikání se v době ekonomické krize upírají naděje i současného světa včetně Česka. Dokonce lze říci, že nastává doba jakéhosi kapitalistického fundamentalismu neboli návratu ke kořenům systému, protože podnikání v rámci rodiny je prazáklad. "Rodinné firmy budují majitelé s vidinou dlouhodobé perspektivy. Jejich cílem nebývají okamžité zisky, ale snaha vystavět trvalou hodnotu, která se bude předávat z generace na generaci,“ vysvětluje Milan Bláha, partner poradenské společnosti KPMG, proč rodinné firmy nejlépe odpovídají dnešní poptávce po podnikatelské etice, flexibilitě a dlouhodobé vizi v byznysu.

Podle posledního celosvětového průzkumu KPMG, jehož se zúčastnilo 2868 představitelů rodinných firem z 31 zemí, je 62 procent majitelů a generálních ředitelů přesvědčeno, že jejich podniky začínají tvořit páteř domácí ekonomiky. Ještě silnější je tento názor u rodinných firem v Česku – ze 34 dotázaných českých respondentů je to 87 procent. Jedním z důvodů by mohlo být, že prioritou rodinného podnikání je mnohem více než u korporací efektivita nákladů. Alespoň tak to vnímá 73 procent rodinných firem v průzkumu KPMG.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se