Společnost IBM otevřela minulý týden nové kompetenční centrum na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde se obchodními i výzkumnými projekty budou společně zabývat studenti, profesoři a lidé z byznysu. Podle generálního ředitele IBM pro evropské záležitosti Harryho van Dorenmalena si univerzity a firmy spolupráci mnohdy zbytečně komplikují tím, že před sebou navzájem skrývají své nápady a nevěří si. „Firmy by měly být náročné. Protože, když jste vůči někomu náročný, začne samostatně myslet a vydá ze sebe to nejlepší,“ říká van Dorenmalen o roli, kterou by měly firmy vůči univerzitám hrát.

HN: Co společnost IBM táhne ke spolupráci s univerzitami?

Dříve lidé přicházeli do pracovního světa, o jehož problémech věděli dopředu, a byli připraveni je řešit. Jenže dnes žijeme v době, kdy o problémech, které budeme muset řešit už za pár let, nemáme ani tušení. Odhaduje se, že až 85 procent pracovních úkolů, na nichž budou současní žáci v budoucnu pracovat, ještě nebylo objeveno. Potřebujeme proto vychovávat talentované lidi, kteří budou na tuto skutečnost připraveni. A v souvislosti s trendy, jako je nárůst obliby a vlivu sociálních médií, jsou to speciálně mladí lidé, kteří mají nejlepší předpoklady být mezi těmi, kteří tyto změny povedou. Proto naše spolupráce s univerzitami po celém světě.

HN: S Vysokou školou ekonomickou v Praze právě rozjíždíte kompetenční centrum, kde studenti získají praxi v oblasti chytřejšího obchodování. Čím se tento obor zabývá?

Ubývá tradičních zákazníků, kteří si chodí vybírat například kolo do kamenného obchodu, a naopak přibývá těch, kteří se k nákupu nového kola proklikají po internetu. Tím vzniká obrovské množství dat o chování zákazníků a koncept chytřejšího obchodování přináší nástroje, které ta data analyzují a přinášejí tak informace o potřebách zákazníka. A zároveň pomáhají firmám reagovat na současné trendy a změny. To, co teoreticky popisují učebnice marketingu jako klíč k úspěchu, tedy dokonale poznat zákazníka, se tak konečně může realizovat.

HN: Jakou roli by měly firmy vůči univerzitám hrát?

V první řadě by měly být náročné. Protože, když jste vůči někomu náročný, začne samostatně myslet a vydá ze sebe to nejlepší. Za druhé by firmy měly dělat hodně přednášek pro studenty, aby věděli, jak to chodí v praxi. Za třetí musíme skutečně spolupracovat, ne pořád jen mluvit.

HN: O jaké absolventy budou firmy stát?

Podle studie IBM budou lídři v příštích deseti letech potřebovat tři vlastnosti: porozumění globálnímu světu, čestnost a kreativitu. Kreativita se vrací na první místo, protože všichni budou mít přístup k těm samým datům. Takže nejde o to, zda máte více nebo méně informací, ale co nového s nimi dokážete udělat.

Celý rozhovor najdete ve středečních Hospodářských novinách

ctete streda