Údaje o tuzemské produkci vozů Tatra letos zatím vypadají neradostně. Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu vyrobila kopřivnická společnost v České republice do konce letošního května jen 192 nákladních aut, zatímco ve stejném loňském období jich bylo 303.

Generální ředitel Ronald Adams přesto tvrdí, že za celý letošní rok firma prodá více než loni. "Předpokládáme, že dodáme přibližně 1000 vozidel, z nichž zhruba 20 procent je určeno pro český a slovenský trh a 80 procent na export do dalších zemí," upřesňuje Adams. V loňském roce Tatra prodala asi 700 vozidel.

Firma zdůrazňuje, že její klíčové trhy se po krizi zotavují. Díky tomu získala nové lukrativní zakázky od brazilské armády, ze Saúdské Arábie, z Ruska a dalších států bývalého Sovětského svazu. "Z Ruska, respektive zemí SNS, letos očekáváme ještě zakázky na více než 200 dalších vozů, z Austrálie na více než 100 vozů a z regionu Středního východu a severní Afriky na více než 200 vozidel," tvrdí Adams.

Nižší náklady, konečně zisk?

Jenže ani tento očekávaný prudký růst v druhém pololetí by nemusel stačit, aby se firma dostala do zisku. V roce 2010 se podnik k tisícovce v tuzemsku vyrobených vozů také blížil, přesto vykázal provozní ztrátu 80 milionů korun. O rok dříve vyrobil v České republice přes 800 aut a provozní ztráta činila 408 milionů. Kopřivnická továrna byla totiž vybudována na mnohem vyšší výkony. Například v roce 1989 vyrobila 15 326 vozidel, ale i v předkrizovém roce 2008 jejich počet přesahoval dva tisíce.

TEST: Nová Tatra Phoenix se prý řídí jako osobní auto. Tak jsme ji vyzkoušeli
Nová Tatra Phoenix je přesně taková, jaké má nákladní auto být – variabilní

Adams ovšem věří, že hospodaření firmy se za letošní rok překlopí do plusu. "Naše hranice rentability klesla na přibližně 1000 kusů za rok, neboť se nám podařilo významně snížit náklady, a to fixní i variabilní," prohlašuje šéf kopřivnické firmy.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 21. června, nebo pod odkazem níže:

banner 2

 

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru