Zaplacenou daň z tichého vína chce ministerstvo financí českým vinohradníků vynahradit dotacemi. "Hledáme nástroj, jak českým vinohradníkům spotřební daň z vína vykompenzovat," řekl na setkání týdeníku Euro ministr financí Miroslav Kalousek.

"Chceme, aby změna byla pro dobrého vinaře s dobrým vinohradem ve vztahu k rozpočtu neutrální. Zaplatit mají hlavně ti, co víno dováží, nebo ti, co dělají víno z dovezeného moldavského moštu. Dovoz tvoří asi 72 procent domácí spotřeby a tento podíl navíc roste."

Podle Kalouskova náměstka Ladislava Minčiče ministerstvo aktuálně zjišťuje možnosti, které nabízí právo a dotační politika Evropské unie. "Mělo by se jednat o širší reformu. Přezkoumáváme nyní například funkci Vinařského fondu, zda jeho funkci nesvěřit jiným orgánům, třeba ministerstvu zemědělství," řekl Minčič HN.

"Segmentu českých vinařů – plátcům celkově a ve většině případů – by se měly rozumnou dotační politikou dostat zpátky stejné prostředky, jaké byly zaplaceny na dani," dodává.

Předpokládaný výnos ze zdanění vína, proti kterému vinaři ostře protestují, má být podle Ministerstva financí asi 1,3 miliardy. Podle předsedy Svazu vinařů Tibora Nyitraye jsou však opatření nesmyslná: "Z uváděných 1,3 miliardy korun řekněme 500 milionů půjde od českých vinařů, 800 milionů z dovozů. Něco spolknou náklady spojené s náročným výběrem daně, protože opatření se dotkne tisíců subjektů. Pokud by českým vinařům měl stát kompenzovat zaplacenou daň, bude dopad do rozpočtu v podstatě nulový. Navíc to obrovsky zatíží vinaře a může to vést k růstu černé ekonomiky. Rodinné podniky určitě nemají kapacity na zakládání daňových skladů."

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru