Vyplývá to z celosvětového průzkumu společnosti Grant Thornton International, která oslovila 12 000 nejvýznamnějších společností ze 40 zemí světa a vyhodnotila jejich budoucí akviziční záměry.


Podle průzkumu Grant Thornton International plánuje 34 % z oslovených společností v následujících třech letech provést alespoň jednu akvizici, což je sice o 10 % méně, než tomu bylo v obdobích nejsilnějšího ekonomického růstu, avšak výrazně více než v roce 2010, kdy byl akviziční apetit oslovených společností historicky nejslabší (26 %). Vývoj v posledních letech navíc ukazuje, že potenciál pro fúze a akvizice průběžně roste a sledované společnosti rok od roku rozšiřují své akviziční záměry. Hlavními důvody k akvizicím zůstávají zejména geografická expanze a zvyšování tržního podílu, přičemž fúze a akvizice vnímají manažeři nejsilnějších společností jako relativně jednoduché a efektivní nástroje pro skokové rozšíření svých podnikatelských aktivit.
Ačkoliv velcí hráči mají chuť fúzovat a nakupovat, na straně vlastníků – potenciálních prodávajících – panují obavy a opatrnost: pouze 10 % oslovených vlastníků plánuje v následujících třech letech realizovat svou exit strategii. Zbývající vlastníci mají pocit, že pro prodej ještě není ta správná doba. Konkrétní akviziční případy z předchozích let však ukazují, že motivací prodávajících zpravidla není realizace plánované exit strategie a výběr zisků, ale spíše nalezení strategického partnera pro posílení tržní pozice nebo dokonce záchrana společnosti na stagnujícím trhu. Finanční krize a ekonomický pokles tak paradoxně v některých odvětvích stimulují fúze a akvizice a přispívají ke konsolidaci trhu.
Přestože ekonomická situace je v jednotlivých evropských zemích odlišná, v oblasti fúzí a akvizic jsou celosvětové trendy patrné v celé Evropě, včetně České republiky. „V poslední době registrujeme zvýšený zájem o vyhledání investičních příležitostí ze strany silných a stabilních společností i private equity fondů, které v předchozích nejistých letech nahromadily velké objemy kapitálu a nyní mají nový apetit k akvizicím,“ říká Pavel Přikryl, manažer divize transakčního poradenství Grant Thornton Advisory.„Naši klienti však mnohem obezřetněji a důsledněji vybírají vhodné akviziční cíle. Transakční poradenství tak již zdaleka není jen o administrativní realizaci akvizice, tedy jakési komoditní službě, ale zejména o přípravě celkové strategie růstu dané společnosti založené na znalosti konkrétní tržní situace a porozumění existujícím příležitostem,“ dodává Přikryl. Přestože v kontextu aktuální ekonomické situace to může znít poněkud optimisticky, v budoucnu nás pravděpodobně čekají velké a zajímavé fúze a akvizice.